Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Przetargi PLK za 6 miliardów. Lębork - Gdynia, Podłęże - Piekiełko. Co jeszcze?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
05-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
05-09-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Przetargi PLK za 6 miliardów. Lębork - Gdynia, Podłęże - Piekiełko. Co jeszcze?
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SAzdjęcie ilustracyjne
PKP Polskie Linie Kolejowe na początku września ogłosiły trzy duże przetargi związane z gruntowną modernizacją, bądź budową nowych linii kolejowych. Prace mogą kosztować nawet 6 miliardów złotych.

– Ogłosiliśmy przetarg na jeden z odcinków słynnego projektu „Podłęże-Piekiełko”. Dzięki tej inwestycji skrócimy przejazd pociągów z Krakowa do Zakopanego i Nowego Sącza. Jeszcze w tym roku ogłosimy przetargi na kolejne odcinki, w tym w okolicach Gdowa. Chcemy jednoznacznie uciąć wszelkie spekulacje – mamy zabezpieczone pieniądze, przystępujemy do działań. Ponadto ogłosiliśmy dwa przetargi na wielomiliardowe zadania na Pomorzu oraz Podkarpaciu – powiedział Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.

Przetarg na gruntowną modernizację linii 202 od Lęborka do Gdyni Chyloni

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na realizację prac na trasie Gdynia – Lębork. Pierwotnie konkurs ofert miał być rozpisany w w drugim kwartale, a jeszcze kilka tygodni temu mówiono o kwartale czwartym, ostatecznie jednak udało się ogłoszenie przetargu trochę przyspieszyć. Pomimo tego zakończenie wszystkich prac na linii 202 w końcówce 2026 roku, na całym odcinku od Słupska do Gdyni wydaje się mało realne, pomimo tego, że prace na odcinku Słupsk - Lębork są od wielu miesięcy intensywnie prowadzone i tempo prac jest tu zadowalające, a na niektórych odcinkach położono już nawet fragmenty drugiego toru (obecnie do połowy grudnia linia od Lęborka do Słupska jest zamknięta, kursuje zastępcza komunikacja).

– W ramach inwestycji przebudujemy wszystkie przystanki i stacje na trasie: Gdynia Chylonia, Rumia, Reda, Reda Pieleszewo, Wejherowo Śmiechowo, Wejherowo, Gościcino Wejherowskie, Luzino, Strzebielino Morskie, Bożepole Wielkie, Godętowo, Lębork Mosty i Lębork, co znacząco poprawi komfort obsługi podróżnych. Zapewnione zostaną wygodne dojścia także dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Powstaną także nowe przystanki o roboczych nazwach Rumia Biała Rzeka, Reda Gniewowska, Wejherowo Bolszewo, Gościcino Zielony Dwór, które zwiększą dostęp do kolei w tej części woj. pomorskiego – podały PKP Polskie Linie Kolejowe w komunikacie.

Drugi tor między Lęborkiem a Wejherowem poskutkuje znacznie większą od obecnej przepustowością, która przyda się zwłaszcza w sezonie letnim. Z kolei na odcinku Rumia - Wejherowo pojawią się dwa dodatkowe tory dla ruchu aglomeracyjnego, co znacząco poprawi możliwości trasowania pociągów SKM. Prace obejmą również przebudowę sieci trakcyjnej, torów i obiektów inżynieryjnych na odcinku 55 km, co przełoży się na sprawne podróże pociągiem. Poziom bezpieczeństwa na styku dróg i torów zwiększy się dzięki zastąpieniu przejazdów kolejowo – drogowych skrzyżowaniami bezkolizyjnymi.

– Po zakończeniu wszystkich prac na odcinku Gdynia – Słupsk oraz po uzyskaniu wymaganych pozwoleń, skróci się czas podróży między miastami o około 15 minut. Pociągi pasażerskie przyśpieszą ze 120 km/h do 160 km/h, a towarowe z 70 km/h do 120 km/h. Inwestycja przygotuje możliwość rozbudowy linii do prędkości pociągów do 200 km/h, w ramach planowanego oddzielnego zadania w zakresie zabudowy systemu ETCS/ERTMS – czytamy w piśmie PLK. Już teraz, z myślą o podniesieniu prędkości do 200 km/h zmienia się układ torów na modernizowanym już odcinku linii 202 od Lęborka do Słupska. Prostowane są tu łuki, zwłaszcza w okolicach Lęborka.

Szacowana wartość inwestycji to ponad 3 mld zł (byłoby znacznie taniej, gdyby projekt realizowano w pierwotnie założonych terminach). Zakończenie robót planowane jest do końca 2029 r. Inwestycja zostanie sfinansowana ze środków unijnych w ramach programu FEnIKS na lata 2021-2027.

Budowa pierwszego odcinka nowej linii kolejowej w ramach „Podłęże-Piekiełko”

Fragment nowej linii kolejowej nr 622 połączy nowo projektowaną stację Szczyrzyc z istniejącą stacją Tymbark, zlokalizowaną przy modernizowanej linii kolejowej 104 (Chabówka – Nowy Sącz). Tą trasą będą poruszać się pociągi jadące od Krakowa w kierunku Limanowej i Nowego Sącza. Dopiero co ogłoszony przetarg w tym zakresie szerzej opisujemy tutaj.

Przeszło 8-kilometrowy odcinek torów będzie dostosowany, podobnie jak cała linia „Podłęże-Piekiełko”, do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych. Linia kolejowa w tym miejscu przebiegać będzie przez tereny podgórskie. Projektanci przewidzieli poprowadzenie torów m.in. przez dwa tunele (3,8 i 1 km długości), mosty i wiadukty kolejowe. Wszystkie skrzyżowania torów z lokalnymi drogami będą bezkolizyjne. W ramach inwestycji wybudowana będzie także sieć trakcyjna i cyfrowy system sterowania ruchem pociągów, dostosowany do najnowszych standardów europejskich.
Pośrodku budowanego odcinka powstanie nowy przystanek kolejowy Stróża koło Dobrej. Szacowany koszt prac to ponad 2 mld zł netto, który sfinansowany będzie ze środków budżetowych.

Realizacja odcinka Szczyrzyc – Tymbark to pierwszy etap budowy nowej linii kolejowej w ramach projektu Podłęże-Piekiełko, największej inwestycji kolejowej na południu Polski. Obecnie prace budowlane trwają już przy trzech fragmentach modernizowanej linii kolejowej nr 104 (Chabówka – Nowy Sącz), która również jest częścią tego przedsięwzięcia. Wykonawcy pracują na odcinkach Limanowa – bocznica Klęczany, bocznica Klęczany – Nowy Sącz oraz Chabówka – Rabka Zaryte. Niestety problemy są na odcinku linii nr 104 na odcinku Rabka Zaryte – Mszana Dolna, gdzie PLK wypowiedziały Strabagowi umowę i obecnie strony spierają się o kontrakt.

Modernizacja pierwszych fragmentów trasy zakończy się już w 2025 roku, a do 2030 roku powstanie nowa linia kolejowa, która połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego dzięki nowej linii skróci się dla najszybszych pociągów nawet do 90 minut i tym samym pociągi w końcu będą stanowić szybszą alternatywę dla aut na tej trasie.

Nowe możliwości kolei regionalnej i dalekobieżnej w woj. świętokrzyskim i podkarpackim

PLK ogłosiły też przetarg na dużą przebudowę linii na pograniczu podkarpackiego i świętokrzyskiego. Chodzi o odcinki Stalowa Wola - Tarnobrzeg - Sandomierz - Ocice - Padew.

Dzięki inwestycji wrócą pociągi pasażerskie na kolejne odcinki tras Padew – Chmielów i Sandomierz – Grębów. Nowy standard obsługi pasażerów zapewnią zmodernizowane stacje i przystanki: Grębów, Tarnobrzeg, Chmielów, Wielowieś, Dąbrowica Małopolska, Turbia. Ma też powstać 7 dodatkowych przystanków: Tarnobrzeg Sobów, Tarnobrzeg Ocice, Tarnobrzeg Olszynka, Kępie Zaleszańskie, Zbydniów, Skopanie, Padew Narodowa. Perony będą miały zgodną z TSI wysokość 76 cm. Oprócz nowych torów pojawi się także nowa sieć trakcyjna, przebudowie ulegną mosty, przejazdy kolejowo-drogowe i urządzenia srk.

– Podpisanie umowy z wykonawcą przewidujemy w II kwartale 2025 r., a zakończenie zadania w 2027 r. Zadanie na opracowanie projektu wykonawczego i wykonanie robót budowlanych o szacunkowej wartości ok. 900 mln zł zaplanowano do realizacji w ramach Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej – podała PLK.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódzki tunel średnicowy: Większa tarcza znów drąży, bez postojów

Infrastruktura

Łódzki tunel średnicowy: Większa tarcza znów drąży, bez postojów

Roman Czubiński 21 sierpnia 2024

Łódź: TBM Katarzyna znów drąży tunel

Infrastruktura

Łódź: TBM Katarzyna znów drąży tunel

Roman Czubiński 11 lipca 2024

Zobacz również:

Mochocki: Kolej do elektrowni atomowej jest niezbędna

Infrastruktura

Mochocki: Kolej do elektrowni atomowej jest niezbędna

Roman Czubiński 06 września 2024

Pozostałe z wątku:

Łódzki tunel średnicowy: Większa tarcza znów drąży, bez postojów

Infrastruktura

Łódzki tunel średnicowy: Większa tarcza znów drąży, bez postojów

Roman Czubiński 21 sierpnia 2024

Łódź: TBM Katarzyna znów drąży tunel

Infrastruktura

Łódź: TBM Katarzyna znów drąży tunel

Roman Czubiński 11 lipca 2024

Zobacz również:

Mochocki: Kolej do elektrowni atomowej jest niezbędna

Infrastruktura

Mochocki: Kolej do elektrowni atomowej jest niezbędna

Roman Czubiński 06 września 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5