PKP PLK ogłasza kolejne przetargi na wzmocnienie podtorza na linii E30. Zły stan nasypów jest jedną z przyczyn zatrzymania modernizacji tej linii. Tym razem chodzi o projekt i wykonanie prac na odcinku Podłęże - Bochnia.
PKP Polskie Linie Kolejowe nie podały szacunkowej wartości zamówienia.Zamówienie obejmuje opracowanie dokumentacji projektowych (projekt wykonawczy) dla zrealizowania robót obejmujących wzmocnienie podtorza, oraz wykonanie robót budowlanych w oparciu o dokumentację projektową z obsługą geodezyjną.
Poprzedni kontrakt na wzmocnienie podtorza na 10-kilometrowym odcinku E30 Bochnia - Okocim Brzesko został podpisany w grudniu. PLK zapłaci za tamto zamówienie aż 35 milionów złotych.
Modernizacja linii E30 na odcinku Kraków - Rzeszów umożliwi pociągom pasażerskim osiągnięcie prędkości 160 km/h, co przyczyni się do skrócenia czasu przejazdu aż o 71 minut. Dzięki tej inwestycji szybciej pojadą również pociągi towarowe – 120 km/h, co wpłynie na większą konkurencyjność transportu kolejowego.
W roku 2012 udało się oddać do eksploatacji prawie 50 km torów na szlakach Tarnów – Wola Rzędzińska, Czarna Tarnowska – Grabiny, Dębica – Ropczyce i Trzciana – Ruda Wielka, a także w stacjach Bogumiłowice, Wola Rzędzińska i Dębica oraz na posterunku odstępowym Rudzice. Zmodernizowano również 7 mostów, 17 wiaduktów, oraz 6 nowoczesnych peronów jednokrawędziowych, które zastępują starsze konstrukcje dwukrawędziowe o wysokości 30cm.
Koszt modernizacji linii kolejowej E30/C-E30,odcinek Kraków ‒ Rzeszów etap III POIiŚ 7.1-30, wyniesie ok. 3,4 mld zł, z czego kwota dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej to ok. 1,9 mld zł. Zakończenie całej modernizacji przewidywane jest w 2015 roku.