PKP PLK przełożyła otwarcie ofert w powtórzonym przetargu na modernizację odcinka Czyżew – Białystok. Inwestycja, która miała się zakończyć w 2020 roku ma już co najmniej dwuletnie opóźnienie.
Zgodnie z zapowiedzią, PKP PLK ogłosiła nowy przetarg na modernizację odcinka Czyżew – Białystok, trzeciego na polskim odcinku Rail Baltiki (
trwają prace na odcinku Sadowne – Czyżew). Przedmiotem zamówienia jest wykonanie robót budowlanych na odcinku Czyżew – Białystok (107,260 – 178,500 km linii nr 6). Zakres zamówienia obejmuje kompleksową wielobranżową modernizację linii kolejowej nr 6, w tym stacje Czyżew, Racibory, Łapy, Baciuty oraz p.odg Turczyn. W zakresie są obiekty inżynieryjne, dla których opracowano wstępne koncepcje, które mogą ulec zmianie: wiadukty drogowe w Czyżewie, Dąbrowie-Kity i Dąbrowie-Łazy, Szepietowie, Szymborach, Jabłoni Kościelnej (dwa), Raciborach, Porośli, Zdrodach Nowych, Baciutach, Trypuci i Niewodnicy, a także tunele pieszo-rowerowe w Raciborach, Łapach Osse, Uhowie czy Bojarach (łącznie 19 wiaduktów i 10 przejść podziemnych).
Ponad trzy lata na prace, dominacja kryterium ceny
Zakres obejmuje wymianę nawierzchni i podtorza, urządzeń srk i telekomunikacji, sieci trakcyjnej z zasilaniem, obiekty kubaturowe, perony, obiekty inżynieryjne itd. a także opracowanie dokumentacji powykonawczej. Przebudowanych zostanie 8 mostów kolejowych, w tym największy, prawie 200-metrowy most na rzece Narew. Powstanie lokalne centrum sterowania ruchem kolejowym w Białymstoku.
Cena brutto stanowi o wyborze wykonawcy w aż 95 procentach, a termin realizacji w pozostałych pięciu. Nie ma kryteriów jakościowych. PLK czeka na oferty do końca maja. W celu wyboru najkorzystniejszej oferty przeprowadzona zostanie aukcja elektroniczna.
PLK zakłada 40 miesięcy na wykonanie prac. To radykalna zmiana, ponieważ w poprzednim przetargu PLK zakładała, że prace uda się skończyć w 2020 roku żeby
nie utracić dofinansowania z mechanizmu CEF. Co więcej, PKP PLK próbowała
przerzucić na wykonawców ryzyko utraty środków unijnych, co spotkało się z protestami. Przetarg podzielono na zadania, spodziewając się prawdopodobnie radykalnego przekroczenia kosztorysu przez oferentów, ale koniec końców
postępowanie i tak unieważniono.
Perony w Białymstoku pod wiatą
Jak informuje biuro prasowe PKP PLK, infrastruktura zostanie
dostosowana do prędkości 200 km/h (poprzednie odcinki zostały dostosowane do prędkości 160 km/h), a czas przejazdu w relacji Warszawa – Białystok ma wynieść powyżej dwóch godzin. W informacji prasowej czytamy, że roboty rozpoczną się w 2020 roku, a zakończą w 2022 r., ale w rzeczywistości będzie to możliwe tylko jeśli wykonawcy zaproponują skrócenie terminu realizacji.
PLK informuje też o planie budowy nowego przystanku Białystok Zielone Wzgórza w okolicach przejścia podziemnego łączącego ul. Starosielce i Hetmańską oraz o nowym peronie na stacji Białystok, przy dworcu PKS. Przebudowę mają przejść wszystkie perony na stacji i przykryte wiatą, "nawiązującą stylem do zabytkowego charakteru budynku dworca". Kładkę dla pieszych zastąpi przejście podziemne. Z myślą o osobach o ograniczonej możliwości poruszania się, wybudowane zostaną pochylnie. Czekamy na potwierdzenie, że w zakresie przetargu są istotnie prace na stacji Białystok.
Na odcinku Czyżew – Białystok przebudowa ma objąć perony na 12 przystankach i 6 stacjach. Będą szersze i wyższe oraz dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. PLK zapowiada nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne, nowe nagłośnienie i funkcjonalne oświetlenie.
Przypomnijmy, że realizacja inwestycji nie ma obecnie zapewnionego finansowania. Po pierwsze, z powodu przekroczenia terminu wyznaczonego na koniec 2020 roku, inwestycja może utracić środki z CEF. Po drugie, podczas ostatniej nowelizacji Krajowego Programu Kolejowego odcinek Czyżew – Białystok podzielono na dwie fazy, z czego
druga faza jest na liście rezerwowej i nie ma zapewnionych środków na jej realizację.
Aktualizacja: Otwarcie ofert późniejO prawie miesiąc – do 28 czerwca – PKP PLK przesunęły termin składania ofert w przetargu na budowę 71 km odcinka Czyżew – Białystok międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica. Oferty miały być otwarte 30 maja. – Główny powód zmiany terminu to duża liczba pytań od firm zainteresowanych udziałem w przetargu – poinformowała PAP w środę Magdalena Janus z zespołu prasowego PKP PLK SA. Dodała, że do Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło także w ostatnich dniach odwołanie, którego skutkiem będą zmiany w przetargowej specyfikacji istotnych warunków zamówienia, ale nie podała jakie.