Członek zarządu PKP Intercity Jarosław Oniszczuk w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” powiedział, że spółka mocno przygotowuje się do zakupu nowych lokomotyw wielosystemowych. Mają prowadzić pociągi międzynarodowe.
– W ciągu kilku najbliższych miesięcy spółka rozpisze przetarg na dostawę 10 wielosystemowych elektrowozów z opcją na dostawę kolejnych 5. Pojazdy będą musiały mieć możliwość wjazdu do Czech, Austrii, Węgier i Niemiec – powiedział Jarosław Oniszczuk. Lokomotywy mają mieć możliwość rozpędzenia się do 200 km/h. PKP Intercity sfinansuje zakup z własnych środków.
Dodał, że spółka chce wzmacniać swój potencjał jako operator połączeń międzynarodowych. Także w tym celu
zamówiła 81 nowoczesnych wagony, które buduje obecnie poznański FPS, a które również mają mieć możliwość wjazdu do wspomnianych wyżej krajów.
– Dla nas to szansa, na wprowadzenie nowych pociągów na zagraniczne trasy, na to, byśmy mogli rozszerzać swoją działalność – dodał członek zarządu PKP Intercity.
Obecnie spółka posiada 10 wielosystemowych lokomotyw. W ostatnich dniach po raz kolejny okazało się, że to za mało, w obliczu konieczność obsługi wielu relacji międzynarodowych i np. do berlińskich ekspresów dopiero w Poznaniu doczepia się wielosystemowe Husarze. Przez to łapią one opóźnienia.
Jarosław Oniszczuk poinformował ponadto, że nastąpiły zmiany w strategii spółki, dotyczącej zakupu nowych lokomotyw po 2023 roku. Wiadomo już, że spółka zamówi 50, przynajmniej dwusystemowych, elektrowozów. Do tej pory planowano zakup elektrowozów jednosystemowych, ale plany zmieniły się ze względu na budowę CPK. Nowe linie, które mają powstać w efekcie budowy lotniska, będą bowiem elektryfikowane innym napięciem.