PKP Intercity od ponad roku usiłuje zmodernizować kilkanaście swoich lokomotyw manewrowych serii SM42. Przewoźnik rozpisał właśnie trzeci przetarg, który ma wyłonić wykonawcę napraw głównych i unowocześnienia „esemek”.
Pierwszy konkurs ofert dotyczący modernizacji lokomotyw manewrowych miał miejsce w sierpniu 2017, ale nie przyniósł rozstrzygnięcia. Oferta złożona przez doświadczonego wykonawcę modernizacji tego typu pojazdów – firmę Newag –
została odrzucona. Podobna sytuacja miała miejsce w połowie roku 2018, gdy w drugim przetargu
odrzucono jedyną ofertę FPS H. Cegielski. PKP Intercity nie podało przyczyn odrzucenia ofert, ale warto zaznaczyć, że o kilkanaście milionów przekraczały one kosztorys PKP Intercity.
Obecnie rozpisany przetarg na modernizację SM42 podzielono na dwie części. W pierwszej chodzi o wykonanie prac na 6 lokomotywach, w drugiej – na 7 spalinowozach. Kryterium wyboru ofert stanowi w 25% okres gwarancji (wykonawca musi dać przynajmniej 36 miesięcy gwarancji na produkt), w 5% współczynnik dostępności, a w 70% cena zmodernizowanej jednej lokomotyw.
Lokomotywy manewrowe mają przejść kompleksową modernizację, z wymianą dwóch silników na nowoczesny włącznie, o mocy minimum 1000 kW. Ze starej konstrukcji ma pozostać jedynie ostoja i zestawy kołowe. Pojazdy mają mieć zdolność rozpędzania się do 90 km/h, co może pomóc wykorzysta je także w ruchu liniowym, w razie awarii lokomotyw SU160 Gama, nadal bardzo licznych. Zamawiający zapisał w specyfikacji m.in., że lokomotywa musi być zdolna do prowadzenia pociągu pasażerskiego o masie 230 t (z zasilaniem 5 wagonów w energię) na profilu 3‰ z prędkością 70 km/h, a w trakcji podwójnej, z prędkością 80 km/h.
Koperty z ofertami otwarte zostaną 8 stycznia 2019. Modernizację pojazdów dofinansuje Unia Europejska.
Niemal jednocześnie PKP Intercity rozpisało przetarg na wykonanie prac na poziomie P4 12 innych lokomotyw SM42.