Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Przetarg na GSM-R: Dwie opinie Instytutu Łączności

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
22-12-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Przetarg na GSM-R: Dwie opinie Instytutu Łączności
Przed Krajową Izbą Odwoławczą trwa postępowanie w sprawie wartego kilka miliardów złotych przetargu na budowę infrastruktury systemu ERTMS/GSM-R. Krajowa Izba Odwoławcza na razie nie rozpatrzyła wniosku o powołanie biegłego, tajna pozostaje również część techniczna, w tym planowane usytuowanie masztów przez konsorcjum Nokia. To kluczowa sprawa, o której pisaliśmy tutaj. Drugi z oferentów przetargu uważa, że konsorcjum Nokii nie będzie w stanie zbudować kompletnej sieci radiowej, ponieważ zaplanowało zbyt mało masztów.

W sprawie zabrał głos Instytut Łączności – Państwowy Instytut Badawczy (IŁ-PIB). Co ciekawe, dwie jednostki Instytutu mają odmienne zdanie w kluczowej dla realizacji projektu sprawie.

Różne opinie jednostek Instytutu Łączności

Opinia techniczna przygotowana przez Zakład Kompatybilności Elektromagnetycznej IŁ-PIB we Wrocławiu, na zlecenie firmy Tek-Projekt w listopadzie 2017 r., na podstawie SIWZ Zamawiającego oraz Rozbicia Cenowego Oferty Nokii wskazuje, że w kilku wybranych lokalizacjach – np. w zalesionym i mocno pofałdowanym terenie na Dolnym Śląsku (linie nr 290, 348 i 786), ale również w województwie zachodniopomorskim, czy w okolicach stacji Warszawa Powiśle i Warszawa Wileńska planowanie radiowe jest obarczone licznymi błędnymi założeniami i uproszczeniami, które mogą skutkować brakiem pokrycia sygnałem całości odcinka.

W drugiej opinii – z 20 listopada, przygotowanej na zlecenie PKP PLK przez pracowników IŁ- PIB, Zakładu Systemów i Sieci Bezprzewodowych w Gdańsku czytamy, że wstępne planowanie radiowe jest jednym z pierwszych elementów procedury projektowania i wdrożenia sieci bezprzewodowej. Eksperci wskazują też, że podstawą dla podważenia poprawności planowania mogłoby być wskazanie konkretnych, poważnych błędów merytorycznych.

Dyrektor IŁ podważa opinię własnej jednostki?

11 grudnia, a więc na dzień przed ostatnim posiedzeniem KIO, dyrektor Instytutu Łączności – Państwowego Instytutu Badawczego, Jerzy Żurek skierował pismo do PKP PLK stwierdzające, że opinia z Wrocławia powstała bez wiedzy Dyrekcji Instytutu. Podważając opinię tej jednostki Dyrektor stwierdza, że wniosku o błędach w ofercie Nokii nie można było wywieść bez szczegółowej weryfikacji wstępnego planowania. Jednocześnie dyrektor Żurek informuje jednak, że opinia ta nie stoi w sprzeczności z opinią przygotowaną równolegle przez zespół z Gdańska na zlecenie PKP PLK. Nie podważa jednak wyliczeń wrocławskiej jednostki Instytutu wskazujących na prawdopodobny brak zasięgu na Dolnym Śląsku, Pomorzu i w Warszawie.

Zaskakująca jest sytuacja, w której zamawiający zaangażował się w obronę rozwiązania technicznego proponowanego przez jednego z oferentów. Potwierdzają to eksperci, z którymi rozmawialiśmy. – Uważam, że postępowanie na wdrożenie systemu ERTMS/GSM-R wymaga pełnej transparentności. Tymczasem to rozwiązanie zostało utajnione. Pytanie czy ono w ogóle istnieje? – mówi Adrian Furgalski, wiceprezes zarządu w Zespole Doradców Gospodarczych TOR – Przy tej skali środków, którą Polska ma przeznaczyć na inwestycje i krytycznej roli systemu dla bezpieczeństwa mamy prawo wymagać wiedzy czy sieć będzie w pełni funkcjonalna – wzywa Furgalski.

Co z zasięgiem przyszłej sieci?

Naukowcy zajmujący się na co dzień tematyką propagacji fal radiowych lub systemami radiowymi dla kolei nie chcą odpowiadać na pytania o postępowanie GSM-R. Jak powiedział nam anonimowo specjalista zajmujący się certyfikacją kolejowych systemów łączności procedura sprawdzania zasięgu jest taka, że sygnał radiowy badany jest co 10 cm, przy czym „dziura” w zasięgu nie może być dłuższa niż 5 m na każde 100 metrów linii kolejowej.

Warto przypomnieć, że już w 2014 roku PKP PLK otrzymała dokument „Wstępne planowanie radiowe GSM-R” opracowane za blisko 950 tys. złotych przez firmę ATDI. W opracowaniu na 7283 km linii analitycy przewidzieli konieczność budowy 1099 obiektów radiowych

Na późniejszym etapie PKP PLK zwiększyła niemal dwukrotnie długość linii kolejowych planowanych do objęcia zasięgiem GSM-R. W postępowaniu udzielonym firmie Atem (obecnie Axians) na wykonanie projektów, uzyskanie pozwoleń na budowę i planowanie radiowe PKP PLK wydała ok. 30 milionów złotych.

W trwającym obecnie postępowaniu przed KIO PKP PLK podnosiła, że lokalizacje obiektów radiowych określane są przez projektanta sieci GSM-R w taki sposób, żeby zapewnić ciągłość łączności dla pociągów. Pytanie czy krajowy zarządca infrastruktury może ten cel osiągnąć na dwukrotnie dłuższej linii (13 600 km) z mniejszą (1074) liczbą obiektów radiowych? – Założenia, co do naszego odwołania, są znane od dłuższego czasu. Na obecnym etapie postępowania, przed Krajową Izbą Odwoławczą, wstrzymujemy się z jakimikolwiek komentarzami co do meritum sprawy – czekamy na rozstrzygnięcie. Z naszej strony wszelkie opinie, materiały oraz stanowiska zostały przekazane Izbie. Mamy nadzieję, że fakty i merytoryczne wyjaśnienia pozwolą na obiektywną ocenę przedmiotu tego postępowania – dowiedzieliśmy się w Kapsch’u.

Czekamy na odpowiedź Nokia. Instytut Łączności nie ustosunkował się do naszych pytań. Kolejne posiedzenie KIO zaplanowano na 28 grudnia.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

GSM-R: Kary umowne od PKP PLK dla konsorcjum Nokii

Biznes

GSM-R: Kary umowne od PKP PLK dla konsorcjum Nokii

Mikołaj Kobryński 25 czerwca 2023

Kapsch laureatem konkursu Laur Innowacyjności 2015

Warte uwagi

Ogłoszono wybór wykonawcy na zabudowę systemu GSM-R

Przetargi

Ogłoszono wybór wykonawcy na zabudowę systemu GSM-R

PKP PLK Centrum Realizacji Inwrestycji, 7 grudnia 2010 07 grudnia 2010

Kapsch obronił się w sprawie systemu GSM-R

Przetargi

Kapsch obronił się w sprawie systemu GSM-R

Piotr Stefaniak, wnp.pl, 25 stycznia 2011 26 stycznia 2011

Rusza pilotażowe wdrożenie cyfrowego systemu GSM-R

Biznes

Rusza pilotażowe wdrożenie cyfrowego systemu GSM-R

Kapsch CarrierCom, 31 stycznia 2011 01 lutego 2011

Zobacz również:

GSM-R: Kary umowne od PKP PLK dla konsorcjum Nokii

Biznes

GSM-R: Kary umowne od PKP PLK dla konsorcjum Nokii

Mikołaj Kobryński 25 czerwca 2023

Kapsch laureatem konkursu Laur Innowacyjności 2015

Warte uwagi

Ogłoszono wybór wykonawcy na zabudowę systemu GSM-R

Przetargi

Ogłoszono wybór wykonawcy na zabudowę systemu GSM-R

PKP PLK Centrum Realizacji Inwrestycji, 7 grudnia 2010 07 grudnia 2010

Kapsch obronił się w sprawie systemu GSM-R

Przetargi

Kapsch obronił się w sprawie systemu GSM-R

Piotr Stefaniak, wnp.pl, 25 stycznia 2011 26 stycznia 2011

Rusza pilotażowe wdrożenie cyfrowego systemu GSM-R

Biznes

Rusza pilotażowe wdrożenie cyfrowego systemu GSM-R

Kapsch CarrierCom, 31 stycznia 2011 01 lutego 2011

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5