Województwo podkarpackie unieważniło przetarg na zaplecza dla Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej (PKA). Postępowanie zostało rozpisane od nowa; tym razem część prac ujęto jako opcje do zamówienia podstawowego.
Pierwszy przetarg na budowę bazy dla Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej (zwanej też dla utrudnienia Podkarpacką Koleją Aglomeracyjną) w Rzeszowie miał wielokrotnie zmienianą specyfikację. W maju udało się w końcu otworzyć oferty, ale okazało się, że dwie złożone propozycje, których liderami były Intop i Inżynieria Rzeszów, są znacznie wyższe od budżetu, określonego na 97,5 mln zł brutto. Przetarg unieważniono.
Właśnie ogłoszone zostało drugie postępowanie w tej sprawie. Przedmiotem zamówienia ponownie jest budowa nowego zaplecza w rejonie stacji Rzeszów Staroniwa z jednoczesną przebudową trzech istniejących torów stacyjnych oraz budową nowej hali technologicznej. Ponownie wybrano tryb zaprojektuj i wybuduj. Tym razem jednak inna będzie punktacja. Zrezygnowano z kryterium doświadczenia personelu wykonawcy (aż 36 proc. punktów w pierwszym przetargu). Pozostawiono tylko długość okresu gwarancji i rękojmi za wady (40 punktów) i cenę (60 punktów).
W porównaniu z pierwszym przetargiem, pojawiły się roboty zapisane jako prawo opcji, do wykorzystania przez zamawiającego przed końcem czerwca 2021 roku. Obejmują one siedem możliwości : wykonanie trakcji elektrycznej z możliwością odsuwania wewnątrz hali serwisowo-utrzymaniowo-naprawczej, obsługującej jeden tor przeglądowy; wybudowanie zasilacza długości około 450 m, który zasili tor nr 3 na stacji Rzeszów Główny, wraz ze zmodernizowaniem wyeksploatowanej sieci trakcyjnej nad torem nr 35 połączonym z torem nr 3 na odcinku Rzeszów Starowina – Rzeszów Główny; wyposażenie obiektu w kompleksową instalację fotowoltaiczną; wykonanie nawierzchni z kostki brukowej drogi dojazdowej oraz placów manewrowych; kontenerowej stacji paliw; integracji sterowania ruchem kolejowym zaplecza technicznego PKA ze stacją PKP Rzeszów Główny oraz przykrycia potoku Mikośka.
Oferty zostaną otwarte 4 września. Warto przypomnieć, że
powtarzany jest również przetarg na budowę infrastruktury PKA, w tym linii do lotniska Jasionka. Przyznano już kontrakty na
obsługę przewozową kolei aglomeracyjnej z Polregio oraz na
budowę taboru z Newagiem.