Rząd nie planuje wprowadzenia przepisów, które ograniczyłyby możliwość prowadzenia przewozu przesyłek konduktorskich. PKP Intercity nie zlikwiduje więc oferowanej od dziesięcioleci usługi. Może ją natomiast unowocześnić, by lepiej odpowiadała aktualnym realiom rynkowym.
Pod koniec zeszłego roku informowaliśmy
o braku planów likwidacji przewozu przesyłek konduktorskich przez PKP Intercity. Choć wcześniej pojawiały się sygnały o możliwym wstrzymaniu tej usługi ze względów bezpieczeństwa, narodowy przewoźnik zapewnił, że nie wycofa oferty ze swojego cennika. Zastrzegł jedynie, że dostosuje się do ewentualnych zmian prawnych, które mogłyby potencjalnie wymusić taki ruch.
MI: Usługa jest i będzie nadal świadczona
Wydaje się natomiast, że takiego zagrożenia w chwili obecnej nie ma. – Nie planujemy wprowadzenia zmian prawnych, które skutkowałyby likwidacją możliwości nadawania przesyłek konduktorskich lub innymi zmianami organizacyjnymi dotyczącymi tej usługi – zapewniła nas Anna Szumańska, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury. Prac nad takimi regulacjami nie prowadzi również Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
– Obsługa przesyłek konduktorskich jest i będzie prowadzona przez PKP Intercity w sposób dostosowany do aktualnie obowiązującego stanu prawnego – zapewniła nas przedstawicielka resortu odpowiedzialnego za kolej. Dodała, że spółka analizuje aspekty ekonomiczne i organizacyjne przewozu poczty. Możliwe są więc pewne korekty formuły oferty, mają one być jednak korzystne dla klientów.
Nadanie i odbiór będą łatwiejsze?
– Analizy te dotyczą także unowocześnienia procesu nadawania i odbioru przesyłek konduktorskich – wskazała bowiem nasza rozmówczyni. Przypomnijmy, że dziś chcący nadać przesyłkę dostarcza ją bezpośrednio na peron kolejowy i przekazuje paczkę drużynie konduktorskiej wybranego kursu. Ta wydaje ją zaś wskazanej przez nadawcę osobie na konkretnej stacji leżącej na trasie przejazdu danego pociągu.
Przewóz przesyłki konduktorskiej kosztuje aktualnie 30 zł. PKP IC przyjmuje listy i paczki o masie nieprzekraczającej 10 kg. Kierownik pociągu może przyjąć przesyłkę cięższą – o masie do 20 kg – jeśli w jego przedziale służbowym znajdzie się na taką paczkę miejsce, obowiązuje jednak wówczas dwukrotność opłaty. Za dodatkowe 11 zł możliwe jest zlecenie nadania lub odbioru przez pracownika stacjonarnego punktu obsługi przesyłek konduktorskich. Takie punkty funkcjonują jednak tylko na stacjach Warszawa Centralna, Lublin Główny, Szczecin Główny i Gdynia Główna.