Pierwotnie, jak już pisaliśmy, stacja metra Powiśle znajdować się miała bliżej zabudowy. Ostatecznie przewędrowała nad Wisłę pod tunel Wisłostrady. Jak do tego doszło?
W mediach rozgorzała dyskusja o obecnej, zmienionej lokalizacji stacji Powiśle, choć nie można oczywiście z góry zakładać, że żadne problemy nie występowałyby, gdyby powstała ona w innym miejscu. Wybór miejsca, w którym aktualnie powstaje stacja metra, w parku pod tunelem Wisłostrady, jest wypadkową wielu czynników – lokalizacji sąsiedniej stacji Stadion, geometrii tunelu, warunków geologicznych oraz stanu zabudowy. Według dokumentów z 2002 r. stacja Powiśle była zlokalizowana pod ul. Zajęczą bliżej Dobrej, natomiast Stadion znajdować się miał na terenie basenów Portu Praskiego. Tunele metra przebiegały po północnej stronie Mostu Świętokrzyskiego.
W 2005 r. Biuro Planowania Rozwoju Warszawy na zlecenie miasta wykonało analizę obsługi metrem obszaru śródmiejskiego, w którym rozważano kilkanaście różnych wariantów przebiegu II linii metra, łącznie z lansowanym przez ówczesne władze miasta odsunięciem metra pod pl. Piłsudskiego i ul. Karową. Ostatecznie miasto nie zmieniło przebiegu linii w centrum, drobnej korekcie uległy natomiast lokalizacje niektórych stacji. Stacja Stadion została przesunięta z terenu Portu Praskiego w okolice Sokolej i nasypu kolejowego, aby lepiej obsłużyć Stadion Narodowy i zapewnić przesiadki na kolej. Wpływ miały też warunki geologiczne. Jednocześnie dla zachowania odpowiednich łuków trasy metra tunele przesunięto na południową stronę Mostu Świętokrzyskiego, w wyniku czego stacja Powiśle została przesunięta z ul. Zajęczej na Tamkę. I ta lokalizacja okazała się problematyczna – stacja znajdowała się bowiem częściowo pod Kościołem przy Tamce 4a, który posadowiony jest 218 palach.
W sierpniu 2006 r. podano lokalizacje stacji centralnego odcinka II linii metra. Stacja Powiśle znalazła się pod Tamką między ul. Elektryczną a tunelem Wisłostrady. Lokalizacje te zatwierdzono w uchwale Rady Miasta.
W 2008 r. na etapie przygotowywania materiałów przetargowych i Wielobranżowego Projektu Koncepcyjnego dokonano kolejnej, drobnej korekty. Stację metra Powiśle przesunięto nieznacznie na wschód, bliżej brzegu Wisły, pod tunel Wisłostrady (obecna lokalizacja) – tak, aby nie naruszała konstrukcji okolicznych budynków, które stoją przy Tamce. Później zmianom ulegały jedynie lokalizacje konkretnych wyjść. Nie można oczywiście z góry zakładać, że problemy z wodą nie występowałyby, gdyby stacja powstała w poprzedniej lokalizacji.
W tej chwili budowa stacji Powiśle jest wstrzymana. Na początku zeszłego tygodnia podczas wykonywania połączenia dwóch części stacji pod tunelem Wisłostrady robotnicy odkryli podziemny ciek wodny, który zaczął wdzierać się na budowę. Dla powstrzymania przecieku i groźby dalszego podmywania drogowego tunelu Wisłostrady, który nadal jest zamknięty, zdecydowano o zalaniu zachodniego wykopu stacji do poziomu Wisły. W tej chwili trwają badania i analizy, które mają dać odpowiedź na pytanie, czy tunel Wisłostrady jest stabilny i jak kontynuować budowę. Nie wiadomo jeszcze, jaki wpływ będzie miało to zdarzenie na realizację całej inwestycji.