Partnerzy serwisu:
Pasażer

Szymon Nitka: Przestańcie wieszać rowery!

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-08-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Szymon Nitka: Przestańcie wieszać rowery!
fot. Szymon Nitka
Kolej jest jednym z najważniejszych czynników rozwoju turystyki rowerowej w regionach. Większe możliwości planowania rowerowych wyjazdów, zwiększenie zasięgu rowerowych wypadów, transport w razie awarii, załamania pogody lub wypadku, mniejsze koszty i zwykle szybszy czas przejazdu niż w przypadku transportu samochodem, a w końcu mniejszy wpływ na środowisko naturalne - to prawdopodobnie największe zalety przejazdu pociągiem dla przeciętnego turysty rowerowego - pisze w komentarzu dla "Rynku Kolejowego" Szymon Nitka, autor portalu ZnajKraj oraz tekstów podróżniczych w National Geographic Traveler.

W kilku ostatnich latach warunki przejazdu z rowerem w pociągach w Polsce uległy znaczącej poprawie. Potrzebę zaspokojenia potrzeb turystyki rowerowej dostrzegają zarówno regionalni, jak i ogólnopolscy przewoźnicy. Wpływ na warunki przewozu rowerów w pociągach ma również Unia Europejska - uchwalono prawo mówiące o minimalnej liczbie czterech rowerów w nowo zamawianym lub modernizowanym taborze.

Z żalem wypada jednak zauważyć, że mimo iż warunki przewozu rowerów w Polsce są coraz lepsze, wciąż daleko im do poziomu, jaki można określić jako poprawny. Wydaje się, że największym problemem obecnie jest ograniczona liczba miejsc na rowery, rzadko jeżdżące pociągi oraz brak elastyczności i dostosowania oferty dla rowerzystów w zależności od sezonu i dnia tygodnia. To, że miejsc na rowery wystarcza w weekendy wiosną lub jesienią niestety nie znaczy, że podobnie będzie latem w dzień powszedni. Mimo pojawienia się dużej liczby nowoczesnych wagonów combo w taborze Intercity, posiadają one zaledwie sześć miejsc na rowery, a tym samym nie będą w stanie zaspokoić potrzeb rowerzystów na popularnych letnich kierunkach. Do najpopularniejszych w Polsce należą na pewno połączenia ze Świnoujściem, gdzie rozpoczyna się jeden z najpopularniejszych szlaków rowerowych - EuroVelo 10, czyli fragment europejskiej trasy rowerowej dookoła Morza Bałtyckiego. W tej sytuacji o szansę przejazdu latem z rowerem do Świnoujścia walczy się wraz ze startem przedsprzedaży w internetowym systemie sprzedaży biletów. Podobnie wygląda sytuacja na drugim końcu nadbałtyckiej trasy - tu w 2021 roku doszło do kuriozalnej sytuacji, gdy przewoźnik Polregio wstrzymał sprzedaż biletów na przewóz roweru do Helu w ogóle, ponieważ ze względu na ogromną liczbę chętnych nie był w stanie zapewnić im odpowiednich warunków do przewozu roweru.

Innym problemem jest jakość zamawianego taboru, czyli warunki techniczne do przewozu rowerów. Tu najczęściej w negatywnym kontekście wspomina się pociągi pendolino i flirt, gdzie wiszące na hakach rowery uniemożliwiają poruszanie się pozostałym podróżnym po wagonie, uniemożliwiając nawet przejazd wózka z pokładowym cateringiem. Problemem są również same haki, o których od dawna rowerzyści wypowiadają się negatywnie, a projektanci, producenci, a w końcu podmioty dokonujące zakupu taboru uparcie nie zauważają, że haki same w sobie są elementem dyskwalifikującym osoby słabsze, starsze, niższego wzrostu lub dzieci. W Niemczech, a więc w kraju który uznać można za lidera w organizacji turystyki rowerowej w Europie, większość pociągów posiada po prostu otwartą przestrzeń w pociągu, pozbawioną haków, a wyposażoną jedynie w pasy, którymi mocuje się klasycznie (poziomo) stojący pod ścianą rower. Tak zorganizowana przestrzeń jest również bardziej przyjazna, bo gdy korzysta z niej niewielu rowerzystów nie wymaga nawet zdejmowania sakw na czas przejazdu. Nie można wymyślić rozwiązania ani wygodniejszego w obsłudze, ani tańszego w organizacji - tymczasem rowerzystów w Polsce wciąż “wiesza się” na hakach.

Doskonałe warunki przewozu rowerów można za to obserwować u europejskich przewoźników. Wolną, pozbawioną haków przestrzeń rowerową spotyka się w większości regionalnych pociągów w Niemczech, Austrii, Danii czy Holandii. W Niemczech popularne dalekobieżne połączenie Berlin-Amsterdam obsługuje wagon przeznaczony tylko dla właścicieli rowerów - jedną połowę zajmują rowery, drugą ich właściciele. We Francji wzdłuż Loary i popularnego szlaku rowerowego jeździ pociąg zabierający w sezonie aż 83 rowery, a w głównych rowerowych przedziałach rowerzystów obsługuje specjalny steward. Z kolei doskonały przykład wagonu tylko dla rowerów można zobaczyć na popularnym szlaku rowerowym Alpe-Adria w Alpach austriackich, gdzie górską „śluzę” rowerowo-samochodową Böckstein-Mallnitz obsługuje dobrze pomyślany wagon z wygodnymi uchwytami za kierownicę. Może pierwsza jaskółka, jaką są nowe-stare wagony rowerowe Kolei Dolnośląskich, przyniesie więcej pozytywnych zmian w przewozie rowerów w polskich pociągach?

Obszerny raport dotyczący szerokiego spektrum relacji transportu rowerowego i kolejowego opublikujemy w kolejnym numerze miesięcznika "Rynek Kolejowy". Zachęcamy do prenumeraty!
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Rower w pociągu regionalnym: nie zawsze zło konieczne

Pasażer

Rower w pociągu regionalnym: nie zawsze zło konieczne

Paweł Rydzyński 24 września 2022

Belgia: 8 miejsc rowerowych w każdym pociągu

Pasażer

Rowery w pociągach – co dalej?

Pasażer

Rowery w pociągach – co dalej?

Krzysztof Wolsztyński 10 października 2021

Rowerzysta – wróg kolei?

Pasażer

Rowerzysta – wróg kolei?

Paweł Rydzyński 18 sierpnia 2018

W 30-hektarowej fabryce Newagu jeździ się na rowerach

Biznes

Zobacz również:

Rower w pociągu regionalnym: nie zawsze zło konieczne

Pasażer

Rower w pociągu regionalnym: nie zawsze zło konieczne

Paweł Rydzyński 24 września 2022

Belgia: 8 miejsc rowerowych w każdym pociągu

Pasażer

Rowery w pociągach – co dalej?

Pasażer

Rowery w pociągach – co dalej?

Krzysztof Wolsztyński 10 października 2021

Rowerzysta – wróg kolei?

Pasażer

Rowerzysta – wróg kolei?

Paweł Rydzyński 18 sierpnia 2018

W 30-hektarowej fabryce Newagu jeździ się na rowerach

Biznes

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5