W związku z dużą liczbą skarg skierowanych do prezesa UTK, związanych z przepełnieniem pociągu TLK Mazury, urzędnicy kolejowego kontrolera sami sprawdzili, jak wygląda frekwencja w tym składzie.
Pracownicy UTK potwierdzili relacje pasażerów, odbywając jazdę wspomnianym pociągiem w relacji Kraków Płaszów – Olsztyn Główny. Jak informuje Urząd, PKP Intercity, odpowiedzialne za uruchamianie pociągu, naruszyło przepisy polegające na:
-
niespełnieniu przez przewoźnika wymagań w zakresie uruchomienia pociągu z wystarczającą liczbą miejsc siedzących, co powodowało duże zatłoczenie pociągu i zagrożenie bezpieczeństwa pasażerów,
-
nieprawidłowościach w dokumentach posiadanych przez pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego.
PKP Intercity naruszyło zatem następujące przepisy:
-
art. 17 ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
-
art. 14. pkt 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo Przewozowe,
-
przepisy wewnętrzne przewoźnika - instrukcja dla zespołu drużyn konduktorskich w zakresie obsługi pociągów pasażerskich uruchamianych przez „PKP Intercity” SA.
Prezes UTK nakazał przewoźnikowi usunięcie wszystkich stwierdzonych nieprawidłowości, a także przeprowadzenie analizy występowania analogicznych nieprawidłowości w innych pociągach PKP Intercity i w przypadku ich występowania natychmiastowe ich usunięcie. UTK nakazało również podjęcie działań mających na celu stworzenie rozwiązań systemowych zapobiegających powstawaniu podobnych zdarzeń w przyszłości.