Federalny Urząd Kolejnictwa wydał właśnie dopuszczenie do eksploatacji dla spalinowego zespołu trakcyjnego Link wyprodukowanego przez Pesę na zamówienie Niederbarnimer Eisenbahn (NEB). To pierwszy w historii polskiego przemysłu pojazd kolejowy dopuszczony do ruchu w Niemczech.
NEB zamówił 9 spalinowych zespołów transakcyjnych Link we wrześniu 2013 roku, podczas targów Trako w Gdańsku. Na zamówienie składa się siedem pociągów dwuczłonowych i dwa trzyczłonowe. Te pierwsze będą dysponować 140 miejscami siedzącymi oraz 2 dla wózków inwalidzkich lub dziecięcych, jak również 12 miejscami do przewozu rowerów. Z kolei pojazdy trzyczłonowe zapewnią 200 miejsc siedzących, miejscem dla 2 wózków oraz 24 stojakami dla rowerów.
Po podpisaniu kontraktu obie firmy powołały wspólną - ponad 20-osobową - grupę projektową, która odbywała regularne, częste spotkania na wszystkich etapach realizacji kontraktu. W produkcji pojazdów brało udział blisko 100 pracowników Pesy. Badania techniczne pojazdu zakończono w listopadzie 2015 roku. W lutym 2016 roku dwa pierwsze Linki
służyły w Basdorf k. Berlina do szkoleń maszynistów i personelu serwisowego (warsztatowego), a 19 maja zostały wstępnie odebrane przez NEB. Jednocześnie trwała procedura homologacji w EBA, która właśnie
została uwieńczona powodzeniem.
Kolejny produkt eksportowy
W ten sposób kolejna generacja spalinowych pojazdów Pesy trafia do eksploatacji na kolejny europejski rynek. Spalinowe pociągi Pesy można zobaczyć w wielu krajach, od Włoch po Rosję i Kazachstan, od Czech poprzez Ukrainę, Białoruś po Litwę. Homologowane właśnie w Niemczech Linki sprawdzają się od lat w czterech regionach Czech
oraz w Polsce. Pesa podkreśla, że pojazdy Link jako pierwsze spalinowe pojazdy na świecie spełniały wymagania czterech scenariuszy zderzeniowych.
Pesa Link dla NEB
Wszystkie pojazdy Link dla niemieckiego przewoźnika będą wyposażone w dwa ekologiczne silniki MTU, które pozwolą rozpędzić je do prędkości 140 km/godz. Ponadto, będą posiadać monitoring video, wydajne klimatyzacje, dostosowane do wymagań osób niepełnosprawnych toalet, jak również wizualno-akustyczny system informacji pasażerskiej. NEB zamierza wykorzystać pojazdy do obsługi tras wychodzących ze stacji Berlin Ostkreuz/Lichtenberg w kierunku Templin i Kostrzyna.