To pierwszy taki przypadek na polskiej kolei - zarządca infrastruktury przystał na wniosek Polregio o obniżkę stawek dostępu do infrastruktury. Dzięki temu pasażerowie otrzymali znacząco więcej połączeń kolejowych z Bełżca i Hrebennego do Zamościa i Lublina.
2 stycznia 2024 roku
wprowadzone zostało całoroczne połączenie z Zamościa do Bełżca i Hrebennego. Ponadto podróżni zyskali również dodatkowe pociągi z Zamościa do Lublina oraz atrakcyjne promocje cenowe Polregio.
Zapomniana możliwość obniżki stawek
Jak opisuje wiceprezes Polregio Marcel Klinowski, pomysł przywrócenia całorocznych pociągów został wypracowany wspólnie z marszałkiem województwa w celu poprawy oferty; dotąd pasażerowie mogli korzystać z linii kolejowej (
na której niedawno wybudowano nowe przystanki) nie tylko latem. Żeby nie obciążać dodatkowo budżetu województwa, Polregio wpadło na pomysł skorzystania z możliwości prawnej obniżki stawek dostępu dla nowych połączeń. Zaakceptował to zarządca infrastruktury, który dotąd
raczej chciał podnosić stawki, a nie je obniżać.
- Złożyliśmy jako Polregio wniosek do UTK, po jego pozytywnym zaopiniowaniu wynegocjowaliśmy i podpisaliśmy porozumienie z PKP PLK i od wejścia w życie nowego rozkładu jazdy przez dwa kolejne lata będą nam naliczane obniżane stawki za dostęp do infrastruktury - relacjonuje Klinowski.
- To działanie jest kolejnym dowodem na otwarcie się PLK SA na wszystkie inicjatywy przewoźników, którzy aktywnie szukają nowych klientów. Dzięki inicjatywom takim jak ta, rynek przewozów kolejowych ma szansę na jeszcze bardziej dynamiczny rozwój - dodaje rzecznik PKP PLK Karol Jakubowski.
Pozytywna opinia UTK
Jak informuje Urząd Transportu Kolejowego, na podstawie art. 34a ustawy o transporcie kolejowym, zarządca i aplikant mogą, pod nadzorem Prezesa UTK, prowadzić negocjacje w zakresie opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej. W przypadku zgłoszenia takich negocjacji, prezes UTK jest uprawniony do wyrażenia opinii na ich temat. Od czasu wejścia w życie przepisu art. 34a ustawy o transporcie kolejowym[1] kompetencja była realizowana po raz pierwszy.
W uzasadnieniu czytamy, że dzięki obniżce Województwo Lubelskie, może utrzymać regularne połączenia na linii Zamość Wsch. – Bełżec – Hrebenne oraz wprowadzić ofertę promocyjną dla pasażerów na to połączenie. - W związku z wynegocjowaną obniżką opłat, Polregio w ramach umowy z Województwem Lubelskiem, uruchomił codzienne pociągi dowożące pasażerów do szkół i zakładów pracy. Działania takie przyczyniły się bezpośrednio do poprawy oferty przewozowej południowo-wschodniej części województwa lubelskiego (powiatu zamojskiego i tomaszowskiego), co doskonale wpisuje się w politykę przeciwdziałania wykluczeniu transportowemu w tym regionie. Wypracowanie korzystnych warunków uruchomienia tych połączeń pozwoli na konkurowanie z innymi środkami transportu - zaznacza UTK.
- Możliwość prowadzenia negocjacji opłat za dostęp do infrastruktury jest skutecznym narzędziem do przywracania połączeń na liniach kolejowych o niskim wykorzystaniu. Uzyskane oszczędności mogą pozwolić przewoźnikom na rozszerzenie oferty. Przyczynia się to do zmniejszenia wykluczenia transportowego. Dlatego też zachęcam przewoźników i zarządców infrastruktury do analiz w tym zakresie i poszukiwania możliwości bardziej efektywnego kształtowania oferty pasażerskiej– mówi dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK.
Majewski: Bardzo dobry ruch, czekamy na więcejStały kolejowy ruch pasażerski na trasie Zamość Wschód–Bełżec/Hrebenne został zawieszony ponad 20 lat temu. Od 15 października 2023 r. jeden z przewoźników uruchomił 1 parę pociągów na trasie Rawa-Ruska – Warszawa Wsch.- Rawa Ruska, kursującą m.in. przez odcinek Zamość Wsch. – Bełżec – Hrebenne, jednakże pociąg ten zatrzymywał się jedynie na stacji pośredniej Lublin Gł. z pomięciem pozostałych stacji na tej trasie. Wykorzystanie linii kolejowej nr 69 jeżeli chodzi o ruch pasażerski, było niewielkie. Na trasie Zamość – Bełżec- Hrebenne funkcjonowała komercyjna komunikacja autobusowa. Nowe pary pociągów zaczęły kursować od 2 stycznia 2024 r. Polregio założyła przywrócenie nowych tras jako całorocznych.
Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej podkreśla, że przepis o możliwości obniżki stawek wprowadzono już kilka lat temu, ale nikt z niego nie skorzystał. - W użyciu był mechanizm wręcz odwrotny - samorząd wykładał pieniądze w modernizację infrastruktury, a po zakończeniu prac wzrastały parametry i… opłaty za dostęp. Bo linia trafiała do wyższej kategorii cennikowej - punktuje.
Jego zdaniem, wykorzystanie przepisu to dobry znak i prognoza na przyszłość. - Powinno się na wszelkie sposoby promować rozbudowę oferty kolejowej na liniach, które są słabo wykorzystywane. Nie oznacza to żadnych strat dla PKP PLK, bo przecież jeśli nie ma pociągów, to nie ma również przychodów ze stawek; lepiej pobrać niższą opłatę, niż żadną - podkreśla dodając, że możliwość obniżenia stawek dotyczy wszystkich rodzajów połączeń - także komercyjnych i towarowych. - Możliwe jest zatem obniżenie stawek w celu otwarcia nowych połączeń dla firmy która wyremontowała bocznicę albo dla przewoźnika oferującego np. połączenia nocne czy międzynarodowe - podsumowuje.