Partnerzy serwisu:
Biznes

Przełom na kolei. PLK obniżyła stawki żeby było więcej pociągów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Data publikacji:
18-01-2024
Ostatnia modyfikacja:
19-01-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Przełom na kolei. PLK obniżyła stawki żeby było więcej pociągów
fot. Travelarz, lic. CC BY--SA 3.0 pl
To pierwszy taki przypadek na polskiej kolei - zarządca infrastruktury przystał na wniosek Polregio o obniżkę stawek dostępu do infrastruktury. Dzięki temu pasażerowie otrzymali znacząco więcej połączeń kolejowych z Bełżca i Hrebennego do Zamościa i Lublina.

2 stycznia 2024 roku wprowadzone zostało całoroczne połączenie z Zamościa do Bełżca i Hrebennego. Ponadto podróżni zyskali również dodatkowe pociągi z Zamościa do Lublina oraz atrakcyjne promocje cenowe Polregio.

Zapomniana możliwość obniżki stawek

Jak opisuje wiceprezes Polregio Marcel Klinowski, pomysł przywrócenia całorocznych pociągów został wypracowany wspólnie z marszałkiem województwa w celu poprawy oferty; dotąd pasażerowie mogli korzystać z linii kolejowej (na której niedawno wybudowano nowe przystanki) nie tylko latem. Żeby nie obciążać dodatkowo budżetu województwa, Polregio wpadło na pomysł skorzystania z możliwości prawnej obniżki stawek dostępu dla nowych połączeń. Zaakceptował to zarządca infrastruktury, który dotąd raczej chciał podnosić stawki, a nie je obniżać

- Złożyliśmy jako Polregio wniosek do UTK, po jego pozytywnym zaopiniowaniu wynegocjowaliśmy i podpisaliśmy porozumienie z PKP PLK i od wejścia w życie nowego rozkładu jazdy przez dwa kolejne lata będą nam naliczane obniżane stawki za dostęp do infrastruktury - relacjonuje Klinowski.

- To działanie jest kolejnym dowodem na otwarcie się PLK SA na wszystkie inicjatywy przewoźników, którzy aktywnie szukają nowych klientów. Dzięki inicjatywom takim jak ta, rynek przewozów kolejowych ma szansę na jeszcze bardziej dynamiczny rozwój - dodaje rzecznik PKP PLK Karol Jakubowski.

Pozytywna opinia UTK

Jak informuje Urząd Transportu Kolejowego, na podstawie art. 34a ustawy o transporcie kolejowym, zarządca i aplikant mogą, pod nadzorem Prezesa UTK, prowadzić negocjacje w zakresie opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej. W przypadku zgłoszenia takich negocjacji, prezes UTK jest uprawniony do wyrażenia opinii na ich temat. Od czasu wejścia w życie przepisu art. 34a ustawy o transporcie kolejowym[1] kompetencja była realizowana po raz pierwszy.

W uzasadnieniu czytamy, że dzięki obniżce Województwo Lubelskie, może utrzymać regularne połączenia na linii Zamość Wsch. – Bełżec – Hrebenne oraz wprowadzić ofertę promocyjną dla pasażerów na to połączenie. - W związku z wynegocjowaną obniżką opłat, Polregio  w ramach umowy z Województwem Lubelskiem, uruchomił codzienne pociągi dowożące pasażerów do szkół i zakładów pracy. Działania takie przyczyniły się bezpośrednio do poprawy oferty przewozowej południowo-wschodniej części województwa lubelskiego (powiatu zamojskiego i tomaszowskiego), co doskonale wpisuje się w politykę przeciwdziałania wykluczeniu transportowemu w tym regionie. Wypracowanie korzystnych warunków uruchomienia tych połączeń pozwoli na konkurowanie z innymi środkami transportu - zaznacza UTK.

- Możliwość prowadzenia negocjacji opłat za dostęp do infrastruktury jest skutecznym narzędziem do przywracania połączeń na liniach kolejowych o niskim wykorzystaniu. Uzyskane oszczędności mogą pozwolić przewoźnikom na rozszerzenie oferty. Przyczynia się to do zmniejszenia wykluczenia transportowego. Dlatego też zachęcam przewoźników i zarządców infrastruktury do analiz w tym zakresie i poszukiwania możliwości bardziej efektywnego kształtowania oferty pasażerskiej– mówi dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK.

Majewski: Bardzo dobry ruch, czekamy na więcej


Stały kolejowy ruch pasażerski na trasie Zamość Wschód–Bełżec/Hrebenne został zawieszony ponad 20 lat temu. Od 15 października 2023 r. jeden z przewoźników uruchomił 1 parę pociągów na trasie Rawa-Ruska – Warszawa Wsch.- Rawa Ruska, kursującą m.in. przez odcinek Zamość Wsch. – Bełżec – Hrebenne, jednakże pociąg ten zatrzymywał się jedynie na stacji pośredniej Lublin Gł. z pomięciem pozostałych stacji na tej trasie. Wykorzystanie linii kolejowej nr 69 jeżeli chodzi o ruch pasażerski, było niewielkie. Na trasie Zamość – Bełżec- Hrebenne funkcjonowała komercyjna komunikacja autobusowa. Nowe pary pociągów zaczęły kursować od 2 stycznia 2024 r. Polregio założyła przywrócenie nowych tras jako całorocznych.

Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej podkreśla, że przepis o możliwości obniżki stawek wprowadzono już kilka lat temu, ale nikt z niego nie skorzystał. - W użyciu był mechanizm wręcz odwrotny - samorząd wykładał pieniądze w modernizację infrastruktury, a po zakończeniu prac wzrastały parametry i… opłaty za dostęp. Bo linia trafiała do wyższej kategorii cennikowej - punktuje.

Jego zdaniem, wykorzystanie przepisu to dobry znak i prognoza na przyszłość. - Powinno się na wszelkie sposoby promować rozbudowę oferty kolejowej na liniach, które są słabo wykorzystywane. Nie oznacza to żadnych strat dla PKP PLK, bo przecież jeśli nie ma pociągów, to nie ma również przychodów ze stawek; lepiej pobrać niższą opłatę, niż żadną - podkreśla dodając, że możliwość obniżenia stawek dotyczy wszystkich rodzajów połączeń - także komercyjnych i towarowych. - Możliwe jest zatem obniżenie stawek w celu otwarcia nowych połączeń dla firmy która wyremontowała bocznicę albo dla przewoźnika oferującego np. połączenia nocne czy międzynarodowe - podsumowuje.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Opolskie: Szynobusów wciąż za mało. Nie ma decyzji o dzierżawie taboru

Zintegrowany transport

Opolskie: Szynobusów wciąż za mało. Nie ma decyzji o dzierżawie taboru

Kasper Fiszer 09 kwietnia 2024

Warmińsko-mazurski Elf szykuje się do powrotu

Tabor i technika

Warmińsko-mazurski Elf szykuje się do powrotu

Jakub Madrjas 04 kwietnia 2024

Zobacz również:

Sąd Najwyższy: Stawki PKP PLK niezgodne z prawem. Co dalej?

Prawo i polityka

Sąd Najwyższy: Stawki PKP PLK niezgodne z prawem. Co dalej?

Łukasz Malinowski 14 listopada 2023

Sulima: Utrzymanie stawek dostępu PLK to dobre rozwiązanie

Komentarze

Pozostałe z wątku:

Opolskie: Szynobusów wciąż za mało. Nie ma decyzji o dzierżawie taboru

Zintegrowany transport

Opolskie: Szynobusów wciąż za mało. Nie ma decyzji o dzierżawie taboru

Kasper Fiszer 09 kwietnia 2024

Warmińsko-mazurski Elf szykuje się do powrotu

Tabor i technika

Warmińsko-mazurski Elf szykuje się do powrotu

Jakub Madrjas 04 kwietnia 2024

Zobacz również:

Sąd Najwyższy: Stawki PKP PLK niezgodne z prawem. Co dalej?

Prawo i polityka

Sąd Najwyższy: Stawki PKP PLK niezgodne z prawem. Co dalej?

Łukasz Malinowski 14 listopada 2023

Sulima: Utrzymanie stawek dostępu PLK to dobre rozwiązanie

Komentarze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5