Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Przeładunek przyniesie nawet 1,5 mld zł?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-02-2008
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Cezary Pytlos, Dziennik, 11 lutego 2008

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Przeładunek przyniesie nawet 1,5 mld zł?
Coraz bardziej realne jest włączenie się Grupy PKP w kolejowy transport towarowy z Azji do Europy. Prezes PKP Andrzej Wach podczas wizyty Donalda Tuska w Moskwie spotkał się z przedstawicielami rosyjskich kolei. Namawiał ich do przewożenia towarów z Chin przez Ukrainę.

Transporty byłyby rozładowywane w Sławkowie, a następnie rozwożone ciężarówkami na południe Europy. Rosjanie zaakceptowali pomysły Polaków.

- Chcemy współpracować z Rosjanami, Ukraińcami i Chińczykami. Proponujemy im dostęp do linii szerokotorowej LHS od przejścia granicznego w Hrubieszowie do terminalu przeładunkowego Sławków pod Katowicami - mówi Michał Wrzosek, rzecznik PKP. Według PKP na przejęciu części kontenerów z Chin możemy zarobić nawet 1,5 mld zł.

Polsko-ukraiński wariant do tej pory przegrywał z opcją białoruską. Pod koniec stycznia Rosjanie, Niemcy, Białorusini i Chińczycy przewieźli pierwsze towary z Pekinu do Hamburga. Według tej koncepcji nasz kraj zostałby sprowadzony wyłącznie do roli państwa udostępniającego tory kolejowe. Polacy nie mają w tej sprawie wiele do powiedzenia, bo od kilku lat europejski rynek przewozów towarowych jest w pełni zliberalizowany. Jednak trasa przez Białoruś nie wykluczyła Sławkowa. - Przewozy kontenerowe przez Białoruś i Sławków nie są ze sobą konkurencyjne - podkreśla Michał Wrzosek. Polska strona chce bowiem przejąć jedynie część towarów, które później z Hamburga i tak mają trafić na południe Europy.

Sławków od połowy lat 70. aspiruje do roli centrum logistycznego dla Europy Środkowo-Wschodniej. jego mocną stroną są najdalej na zachód Europy wysunięte terminale przeładunkowe z systemem kolei szerokotorowej. Rosjanie i Niemcy zdają sobie sprawę z zalet tej lokalizacji, jednak na razie omijają ją z daleka. Problem w tym, że w Sławkowie są dwa terminale, i mimo że obydwa należą do państwa, to zarządzane były przez dwie różne firmy, które ze sobą konkurują. Jeden terminal należy do PKP LHS, a drugi do Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa kontrolowanej przez Agencję Rozwoju Przemysłu.

Ta dwuwładza blokowała dotąd finalizację rozmów z Rosjanami i Niemcami. Jednak do Moskwy Wach pojechał z planem rozwiązania problemu. Resorty skarbu i infrastruktury doszły kilka dni wcześniej do porozumienia w sprawie Sławkowa: to PKP, a nie Agencja Rozwoju Przemysłu, mają nadzorować i finansować dalszą działalność obydwu terminali. - PKP zainwestują w rozbudowę Euroterminalu, przeznaczając na to 30 mln zł; kupią też 22 proc. akcji Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa - deklaruje Wrzosek. Pomysł spodobał się Rosjanom. Jeszcze w tym półroczu powstanie międzynarodowa spółka, która zajmie się pozyskiwaniem ładunków dla Sławkowa.

PKP nie mają wątpliwości, że warto wyłożyć pieniądze. Docelowo Chińczycy, Rosjanie i Ukraińcy mogą przewozić koleją przez Polskę do Niemiec nawet 3 mln kontenerów rocznie - 12 razy więcej niż obecnie całe PKP i blisko 100 razy więcej niż wynoszą zdolności przeładunkowe we Sławkowie. W 2007 r. przeładowano tam 23 tys. kontenerów. Możliwości przeładunkowe Sławkowa to obecnie 35 tys. kontenerów rocznie.

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5