Podobnie jak w roku, Nowosądeckie Stowarzyszenie Miłośników Kolei zorganizuje przejazdy turystyczne po drogach żelaznych Małopolski. Będzie ich jednak więcej niż w ramach I edycji projektu Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej. Rozkład jazdy, a także możliwość rezerwacji biletów, opublikowany zostanie już dziś, 31 marca o godzinie 20:00, na stronie internetowej kolejegalicyjskie.pl.
Nowosądeckie Stowarzyszenie Miłośników Kolei ponownie wzięło udział w otwartym konkursie ofert na realizację zadań publicznych Województwa Małopolskiego w obszarze turystyki w 2016 roku pn. "Małopolska Gościnna". Zaproponowało w nim realizację projektu Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej – II edycja. Orzeczeniem komisji konkursowej uzyskało dotację w wysokości 380 000 zł.
Łukasz Wideł, Wiceprezes NSMK, potwierdza "Rynkowi Kolejowemu" informację o otrzymaniu dofinansowania. – Otrzymaliśmy dotację na realizację projektu Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej – II edycja. W ramach projektu zostanie zrealizowanych 27 przejazdów pociągami turystycznymi po najciekawszych trasach w Małopolsce od maja do grudnia 2016 r. – mówi Wideł.
Jak wynika z informacji, jakie publikowaliśmy w styczniu tego roku, stowarzyszenie planowało uruchamianie pociągów na trasach, po których w ubiegłym roku kursowały pociągi (Chabówka – Nowy Sącz, Chabówka – Zakopane, Nowy Sącz – Biecz, Nowy Sącz – Krynica, Kraków Główny – Kraków Lotnisko/ Airport) oraz na „nowych” odcinkach. W tym roku składy turystyczne mają dojechać do m.in. Gorlic, Suchej Beskidzkiej, Tarnowa, Wadowic i Żywca. Szczegółowy harmonogram połączeń ma być dostępny już dziś na stronie internetowej projektu Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej.
Podobnie jak w roku ubiegłym, zaplanowano wykorzystanie taboru zgromadzonego w PKP Cargo Sekcja Utrzymania i Napraw Taboru Zabytkowego „Skansen” Chabówka. Generalnie pociągi będą prowadzone lokomotywami parowymi. Nowością jest wykorzystanie w ramach projektu trakcji spalinowej i elektrycznej.
– Do kilku kursów na trasie z Chabówki do Nowego Sącza wykorzystamy lokomotywę serii SP42 ze Skansenu w Chabówce, ponadto na trasie z Krakowa do Nowej Huty pojawi się unikatowy węgierski wagon motorowy SN61 – informuje Wiceprezes NSMK. – Zostanie również wykorzystany elektrowóz, ale tylko w przypadku kursu na trasie Kraków Główny – Wieliczka Rynek Kopalnia. Pojedzie jako lokomotywa dodatkowa z uwagi na brak możliwości zmiany czoła pociągu w Wieliczce – dodaje.