Dzisiaj (20 października) PKP PLK, w obecności ministra Andrzeja Adamczyka i dziennikarzy, wzięli udział w przejeździe po budowanej łącznicy Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki. Linia, która umożliwi ruch pociągów bez konieczności zmiany czoła w Płaszowie, zostanie włączona do ruchu od grudniowego rozkładu.
Dzisiaj, o godz. 11:30, odbył się przejazd techniczny po nowo wybudowanej łącznicy Zabłocie – Krzemionki w Krakowie. W przejeździe pociągiem papieskim wzięli udział m.in. Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa oraz Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK. – Krakowska łącznica to obecnie największy i najwyższy obiekt na sieci, który ma duże znaczenie m.in dla ruchu aglomeracyjnego – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.
– Obecnie w Krakowie realizowane są najpoważniejsze przedsięwzięcia kolejowe od kilkudziesięciu lat. Budowa łącznicy kolejowej to wydarzenie historyczne dla aglomeracji krakowskiej. Łącznica kolejowa skróci czas przejazdu z Krakowa do Skawiny i dalej do Zakopanego o ok. 15 min. Już dzisiaj zapraszamy na otwarcie łącznicy dla ruchu pasażerskiego – na początku grudnia – wskazuje minister Andrzej Adamczyk.
Od połowy grudnia (nowego rozkładu jazdy 2017/2018) nową 2,5-kilometrową linią pojadą pociągi pasażerskie. Łącznica pomiędzy liniami Kraków Główny – Medyka i Kraków Płaszów – Oświęcim umożliwi bezpośrednią jazdę na trasie Kraków Główny – Skawina i dalej do Oświęcimia i Zakopanego. Skończą się nielubiane przez pasażerów długie postoje na stacji Kraków Płaszów, niezbędne do zmiany kierunku jazdy. Pasażerowie będą mogli skorzystać z dwóch zadaszonych przystanków Zabłocie i Podgórze (dawniej Krzemionki), wyposażonych m.in. w schody ruchome.
Krakowska łącznica kolejowa to obiekt składający się z trzech estakad o łącznej długości ponad kilometra i dwóch wiaduktów o długości 155 metrów. To największy tego typu obiekt w Polsce. Jak wylicza MIB, łącznicę wspiera 30 filarów o wysokości do 15 m oraz 28 stalowych przęseł o maksymalnej rozpiętości 81 m. W ramach inwestycji przebudowano prawie 9 km torów oraz 6 rozjazdów kolejowych. Do budowy łącznicy wykorzystano prawie 7 tys. ton stali konstrukcyjnej i ponad 3 tys. ton stali zbrojeniowej oraz 25,5 tys. ton betonu. Koszt inwestycji wynosi 348 mln zł. To największy taki obiekt w Polsce.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.