Od początku roku głównie za sprawą lokalnych portali docierają sygnały o inicjatywach dotyczących działań na rzec przywrócenia do ruchu parowozów oraz odnowienia pomnikowych egzemplarzy. Są one również podejmowane przez samorządy lokalne i organizacje społeczne. Najwięcej takich inicjatyw jest w zachodnich regionach kraju.
Dolnośląskie
Jak wynika z kilku publikacji, w regionie trwają prace nad przywróceniem do ruchu trzech parowozów normalnotorowych. W listopadzie na Facebooku wrocławski Klub Sympatyków Kolei poinformował o prowadzonej naprawie głównej lokomotywy TKt48-146. „Zostały zdemontowane otulina kotła, skrzynie wodne, elementy układu rozrządu pary i układu hamulcowego oraz armatura kotła. Część z elementów została już przywrócona do sprawności, np. turbina parowa i niektóre elementy armatury kotła” – można przeczytać w komunikacie stowarzyszenia. Największym wyzwaniem będzie naprawa kotła, której na obecnym etapie organizacja nie jest w stanie sfinansować.
Więcej informacji o działaniach stowarzyszenia można znaleźć
tutaj.Jak poinformował w lipcu Lokalny portal internetowy „olesnicainfo”, Stowarzyszenie Miłośników Techniki Olsensium od pięciu lat remontuje zabytkowy parowóz Ty2-1258. Dotychczas prace, które pochłonęły ok. pół miliona złotych, trwały w jednej z hal dawnych oleśnickich zakładów naprawy taboru kolejowego. Jednak z uwagi na prowadzone tam prace remontowe, stowarzyszenie musiało przenieść znajdujący się w ok. 500 częściach pojazd do innych pomieszczeń. Obecnie poszukuje obiektu, gdzie będzie mogło dokończyć prace nad przywróceniem do ruchu pojazdu.
W marcu „Dziennik Wałbrzyski” poinformował o niecodziennym wydarzeniu na terenie Muzeum Kolejnictwa w Jaworzynie Śląskiej. Na kilka godzin z hali została wytoczono lokomotywa parowa Pt31-49. W trakcie ekspozycji egzemplarza opowiedziano jej historię, przedstawiono również plany odbudowy jednego z dwóch zachowanych egzemplarzy tej serii parowozów. Jak ocenił przedstawiciel Fundacji Ochrony Zabytków Przemysłowych Śląska, prowadzącej jaworzyńskie muzeum, do przywrócenia jednostki do ruchu konieczne jest wydanie niespełna 6 mln zł.
Również z Jaworzynie Śląskiej odnowiono egzemplarz parowozu wąskotorowego Ryś. Lokomotywa od 2004 r. była wyeksponowana w Chrzanowie jako pomnik. W 2018 r. została przewieziona do remontu, podczas którego nastąpiło „przywrócenie pierwotnej kolorystyki parowozu z 1946 roku”. Prace wykonano zgodnie z programem zatwierdzonym przez Małopolskiego Konserwatora Zabytków – poinformował w kwietniu Portal „swidnica24”.
Za niespełna 100 tysięcy zł miasto Świeradów Zdrój sprowadziło do miasta parowóz Tp4-217 – poinformował serwis informacyjny „lwówecki.info”. Lokomotywa do uzdrowiska dotarła w ostatnim dniu września i została ustawiona przy budynku „Stacji Kultury”, który wcześniej pełnił funkcję dworca kolejowego. Pojazd sprowadzono z myślą o upamiętnieniu kolejnictwa w mieście, które rozwinęło się dzięki transportowi szynowemu. Parowóz ma zostać odnowiony i jako pomnik stanowić atrakcją turystyczną.
Więcej
Lubuskie
Staraniem Stowarzyszenia Miłośników Kolei OK1 z Żagania, przy wsparciu jednej z lokalnych firm, odrestaurowano pomnikowy parowóz ustawiony na tamtejszej stacji – można przeczytać na stronach „Gazety Lubuskiej” . Prace polegały na wyczyszczeniu jednostki oraz jej pomalowaniu. Remont nastąpił przed rokrocznym wydarzeniem – Lokopiknik. Lokomotywę odnowiono równo 100 lat po jej wyprodukowaniu.
Opolskie
W październiku Opolski serwis informacyjny „24opole.pl” poinformował o wyeksponowaniu jako pomnik lokomotywy Ty2 przez samorząd miasta Kędzierzyn Koźle. Najtrudniejszą operacją było przetransportowanie parowozu z zakładu, gdzie został wyremontowany, na skwer Kolejarzy. Pojazd został ustawiony na przygotowanym fragmencie toru. W planach jest podświetlenie lokomotywy oraz urządzenie jej otoczenia. Decyzja władz miasta o zakupie, rewitalizacji i wyeksponowaniu parowozu ma związek z historią Kędzierzyna. Właśnie dzięki kolei ośrodek rozwinął się i uzyskał prawa miejskie.
Wielkopolskie
Wczesną wiosną parowóz Lowa nr 26004 został przywrócony do ruchu, o czym poinformował serwis informacyjny „Fakty Pilskie”. Wyprodukowana w 1951 r. w Niemieckiej Republice Demokratycznej lokomotywa przez lata pełniła funkcję pomnika na stacji w Białośliwu. Przywrócenie do ruchu było możliwe dzięki zaangażowaniu członków Towarzystwa Wyrzyska Kolejka Powiatowa. Po zakończeniu prac, lokomotywa 8 marca uzyskała dopuszczenie do ruchu. W mijającym roku lokomotywa prowadziła pociągi po torach Wyrzyskiej Kolei Powiatowej.
Podkarpackie
W październiku Lokalny portal „isanok.pl” poinformował o pierwszym kursie zabytkowego parowozu typu Las. Skład złożony z parowozu i trzech wagonów pojechał z Majdanu koło Cisnej do Żubraczego. Przewiózł on uczestników spotkania dotyczącego rozwoju turystycznego rejonu Bieszczadów. Zaprezentowano tam plany dotyczące poprawy zagospodarowania turystycznego stacji Majdan oraz otoczenia Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej. W wydarzeniu uczestniczyli samorządowcy i działacze społeczni z Bieszczadów.