PKP PLK kupiło wydzielone aktywa Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury, które znajdowało się w upadłości układowej. – Potencjał maszynowy PNI wzmocni o ponad 50% nasz potencjał w zakresie wykonawstwa własnego – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK. – Będzie ono dużym wsparciem przy realizacji programu utrzymaniowego i Krajowego Programu Kolejowego (KPK) – mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. Ale PKP PLK będą musiały wyłożyć kolejne kilkanaście milionów złotych na uruchomienie nieczynnych maszyn.
Zarządca infrastruktury nabył PNI za ok. 60 mln zł. – Z perspektywy tego, co się wydarzyło od 2011 r., możemy powiedzieć, że 13 lipca udało się naprawić błędy poprzedników, polegające na sprzedaży dobrze zorganizowanego przedsiębiorstwa PNI. , posiadającego wszystko, co niezbędne, by prowadzić prace utrzymaniowe i inwestycyjnych na polskich torach. O błędzie poprzedników może świadczyć, że rok po sprzedaży przedsiębiorstwa zostało postawione w stan likwidacji. Tymczasem to ogromny potencjał ludzki, maszynowy, sprzętowy, nieruchomościowy. Dlatego też gratuluję decyzji zarządowi PKP PLK o zakupie PNI – mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
– PNI weźmie udział w programie utrzymaniowym o wartości 23 mld zł, który przewidziany jest do realizacji do 2023 r. Jestem przekonany, że przedsiębiorstwo będzie też odgrywało rolę w realizacji KPK na kwotę 67 mld zł, dzięki któremu zmienia się kolej. Przywracamy normalność, przywracamy nadzieje pracownikom kolei, którzy taką nadzieję tracili. Takie nadzieje również wiążą się chociażby z PKP Energetyką czy Polskimi Kolejami Linowymi. Zatrzymaliśmy proces zbywania jednostek, które były szczególnie potrzebne w strukturach, w których funkcjonowały i które były kurą znoszącą złote jajka bądź stanowiące srebra rodowe – wskazuje Adamczyk.
PNI powstało w 2007 r. z połączenia czterech spółek utrzymaniowych. W 2011 r. zatrudniało 1500 osób. W tej chwili PNI zatrudnia już 260 pracowników, w tym 190 odpowiedzialnych za obsługę i utrzymanie maszyn. – Potencjał maszynowy PNI, który również został zdziesiątkowany, wzmocni o ponad 50% nasz potencjał w zakresie wykonawstwa własnego PKP PLK – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK. – Od przyszłego tygodnia pracownicy PNI będą wykonywać drobne prace inwestycyjne – dodaje prezes.
Kwota 60 mln zł jest jednak niewystarczająca do pełnego rozruchu PNI. Obecnie 70% maszyn nie ma ważnych przeglądów i potrzeba jeszcze w tym roku kilkunastu milionów złotych, by mogły one ponownie wyjechać. – Te maszyny w ciągu kilku tygodni wejdą w rytm pracy – zapowiada Ireneusz Merchel. Zapowiada także zatrudnienie nowych pracowników.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.