Nie wiadomo, jak długo pasażerowie pociągów spółki PKP Intercity i Polregio będą musieli przesiadać się na autobusy między Zielona Górą a Zbąszynkiem. PKP Polskie Linie Kolejowe właśnie przyznały, ze modernizacja linii kolejowej 358 jest opóźniona.
Prace przy modernizacji linii 358 pomiędzy Zbąszynkiem a Zieloną Górą prowadzone są od wiosny 2020 roku. Warte są 106 milionów złotych, a pieniądze na ten cel pochodzą głównie z Regionalnego Programu Operacyjnego dla województwa lubuskiego, choć po linii poruszają się pociągi, z których większość ma charakter międzywojewódzki. Posłowie ziemi lubuskiej właśnie zapytali resort infrastruktury, czy termin ponownego otwarcia linii po naprawie uda się dotrzymać. Odpowiedź raczej ich nie ucieszy.
– Umowny termin zakończenia inwestycji „Modernizacja linii kolejowej nr 358 Zbąszynek – Gubin na odcinku Zbąszynek – Czerwieńsk – II etap”, 6 kwietnia 2022 r. jest zagrożony z winy wykonawcy. Wykonawca nie wykonał w terminie do dnia 30 listopada 2020 r. prac związanych z przywróceniem ruchu pociągów na linii Zbąszynek – Czerwieńsk – napisał Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury, w odpowiedzi na interpelację posłanki Anity Kucharskiej-Dziedzic oraz jej koleżanek i kolegów posłów.
Jak przyznaje resort, aktualnie w PKP Polskie Linie Kolejowe analizowane są warianty dalszej realizacji kontraktu, planowany termin zakończenia robót to dzień 31 grudnia 2022 r. Chociaż prace realizowane na mostach kolejowych w Pomorsku i w Nietkowicach – najważniejszych obiektach inżynieryjnych na remontowanej linii – zdaniem ministerstwa przebiegają planowo. Mostami zajmuje się inna firma niż wybrane do naprawy linii 358 Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Eco-Baza.
– Uzyskanie przejezdności na moście w Pomorsku planowane było do końca marca, ale zakończenie wszystkich prac – do września 2022 r. Natomiast zakończenie robót na moście w Nietkowicach planowane jest do końca 2022 r. Z tego powodu np. pociągi PKP Intercity z Poznania do Zielonej Góry dojeżdżają tylko do Zbąszynka, gdzie pasażerowie przesiadają się na autobusy. Podobnie jest w przypadku pociągów spółki Polregio.
– Zastępcza komunikacja autobusowa będzie funkcjonowała do zakończenia robót budowlano-montażowych wymagających zamknięć torowych. W sytuacji zakończenia przez wykonawcę wyżej wymienionych robót możliwe będzie wznowienie ruchu pociągów na linii kolejowej nr 358, natomiast równolegle będą wykonywane prace niewymagające zamknięć torowych – dodał Andrzej Bittel. Dokładnego terminu końca utrudnień nie podał.
O opóźnieniach w realizacji robót na linii 358 pisaliśmy
już na początku listopada 2020. Z tego powodu komunikację zastępczą uruchamiano do połowy marca tego roku, a teraz przewoźnicy kolejowi ponownie przedłużyli kontrakt z firmami autobusowymi. Według naszej wiedzy, powrót pociągów na odcinek od Zbąszynka do Zielonej Góry, będzie możliwy w czerwcu 2021.