W 2018 r. PKP PLK podpisało umowę na przygotowanie dokumentacji projektowej dla projektu "Prace na linii kolejowej 143 na odcinku Kluczbork – Oleśnica – Wrocław Mikołajów". Posłanka Agnieszka Dziemianowicz-Bąk zapytała, czy w obrębie aglomeracji wrocławskiej w związku z tym pojawią się nowe przystanki.
Posłanka w interpelacji skierowanej do Ministerstwa Infrastruktury zauważa, że tylko kompleksowa modernizacja linii nr 143 pozwoli na maksymalne wykorzystanie jej potencjału. Zwraca uwagę, że „inwestycja nie powinna ograniczać się do odtworzenia stanu sprzed 150 lat” i, że należy poprawić jej dostępność, dobudowując przystanki w pobliżu popularnych źródeł i celów podróży we Wrocławiu. W tym miejscu wskazuje rozbudowujący się Zakrzów, Ołbin i kampus uniwersytecki na Karłowicach. Zadaje pytanie, czy nie byłoby zasadne wykonanie modernizacji z uwzględnieniem podniesienia prędkości na linii 143 do 160 km/h.
Ministerstwo wyjaśnia, na czym polegać będą naprawy. Podniesienie prędkości, w stosunku do konstrukcyjnej, nie będzie miało niestety miejsca. Do Oleśnicy z Wrocławia będziemy jeździć 120 km/h.
Bez nowych przystanków we Wrocławiu
Jak poinformowało ministerstwo roboty zostaną przeprowadzone na minimum 65% długości linii kolejowej nr 143, doprowadzą m.in. do podwyższenia dopuszczalnego nacisku na oś do 221 kN, likwidacji ograniczeń prędkości poprzez przebudowę lub wymianę obiektów inżynieryjnych i niewielkie korekty układu geometrycznego torów z wymianą sieci trakcyjnej na nową. Pojawią się nowe perony.
– W kwestii możliwości uzupełnienia planu modernizacji o budowę we Wrocławiu przystanków kolejowych Osiedle Sobieskiego (na Zakrzowie), Karłowice i Ołbin informuję, że z danych uzyskanych od PKP PLK SA wynika, że został już wybrany wariant realizacji prac na linii kolejowej nr 143, który nie obejmuje budowy nowych przystanków osobowych na terenie miasta Wrocławia. Jednocześnie w ramach projektu będą budowane dwa nowe przystanki osobowe w miejscowościach Mirków w gminie Długołęka oraz Pielgrzymowice w gminie Wilków – napisał wiceminister Andrzej Bittel. – W latach 2017–2019 do Ministerstwa Infrastruktury nie wpłynęły ze strony Gminy Wrocław wnioski o uzupełnienie przedmiotowej inwestycji o ww. elementy – dodaje.
Kiedy ruszyć ma inwestycja?
– Aktualnie trwają prace nad opracowywaniem dokumentacji projektowej w celu przygotowania omawianego projektu do realizacji w nowej perspektywie UE na lata 2021–2027. Dokumentacja jest na etapie uzyskiwania decyzji o oddziaływaniu inwestycji na środowisko oraz przygotowania projektów budowlanych i wykonawczych dla uzyskania pozwolenia na budowę – poinformowało ministerstwo.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.