Prace na stacji kolejowej w Giżycku wchodzą w kolejną fazę. PKP Polskie Linie Kolejowe realizuje inwestycję za około 650 mln zł przy współudziale środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
– Dzięki elektryfikacji linii z Ełku przez Giżycko do Korsz nie będzie konieczności zmian lokomotyw z elektrycznych na spalinowe, co oznacza krótszy czas przejazdu, wzrost przepustowości linii oraz mniejsze oddziaływanie linii na środowisko – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.
W Giżycku przygotowywany jest obecnie teren pod budowę nowych peronów – wyspowego i przydworcowego. Wykonawca prowadzi prace rozbiórkowe starych torów i rozjazdów oraz montuje elementy sieci trakcyjnej. Z wyższych konstrukcji łatwiej będzie można wejść do pociągów.
Przejście podziemne na peron 2
Dojście do peronu nr 1 zostanie zapewnione bezpośrednio z placu przydworcowego, a do peronu nr 2 będzie możliwe z przejścia podziemnego z pochylnią, co zapewni wygodny dostęp także dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Przez stację przejeżdża w dobie, nawet w sezonie letnim, maksymalnie 8 par pociągów, czyli 16 pociągów w obie strony na dobę i najwyżej kilka par pociągów towarowych. Istnieją więc poważne wątpliwości, czy w tym wypadku nie wystarczyło by przejście przez tory z rogatkami. Ani Warmia i Mazury ani PKP Intercity nie ma w planach poważnego wzrostu liczby połączeń na linii.
Jak dodaje PKP PLK, przebudowany zostanie most na Kanale Łuczańskim oraz zbudowany wiadukt kolejowy nad ul. Św. Brunona, które zapewnią sprawny i bezpieczny przejazd pociągów. Wzrost bezpieczeństwa pieszym zapewni przejście pod torami na ul. Unii Europejskiej, które zastąpi dotychczasowe przejście w poziomie szyn łączące centrum Giżycka z miejską plażą.
Komunikacja zastępcza w szerszym zakresie
Szeroki zakres prac w Giżycku wymagał wprowadzenia zmian w rozkładzie jazdy. Od 4 maja za pociągi kursują autobus zastępczej komunikacji autobusowa na odcinku Sterławki Wielkie – Ełk. Planuje się, że zastępcza komunikacja autobusowa obwiązywać będzie do listopada br. Roweru więc do Giżycka nie zabierzemy.
– W ramach modernizacji linii na odcinku Giżycko – Ełk przebudowane zostaną także stacje Stare Juchy i Wydminy oraz przystanki Woszczele i Siedliska. Aktualnie wykonawca koncentruje prace na przebudowie peronów w Starych Juchach i Wydminach. Gotowa jest konstrukcja nowego wiaduktu kolejowego w Woszczelach. Na całym odcinku prowadzone są prace ziemne, wzmacniany jest grunt, postępuje przebudowa przepustów oraz budowa fundamentów pod słupy sieci trakcyjnej – informuje PKP PLK.
Lata problemów z dojazdem do Giżycka
Zakończenie prac wartych 649 mln złotych w ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Korsze wraz z elektryfikacją”, na odcinku Ełk – Giżycko, zostało zaplanowane w 2024 r, chociaż pierwotnie cała linia od Ełku po Korsze miała być zmodernizowana i zelektryfikowana do końca 2023 roku. Do 2027 roku mieszkańcy Giżycka i turyści będą mieli potężne problemy z dotarciem do miasta pociągiem i nie będzie możliwości skonsumowania elektryfikacji odcinka Ełk - Giżycko (w takiej relacji nie kursują pociągi regionalne ani PKP Intercity). Bowiem kolejny etap projektu, na trasie z Giżycka do Korsz, będzie realizowany w ramach perspektywy finansowej w latach 2021-2027.
Na pocieszenie PKP PLK informuje, że po zakończeniu wszystkich prac, podróż z Olsztyna do Ełku przez Korsze i Giżycko skróci się o około 50 minut i wyniesie poniżej 2 godzin. Pociągi pasażerskie pojadą dwukrotnie szybciej niż obecnie – z 80 do 160 km/h. Na trasie nie powstanie drugi tor, bo ruch na linii nie uzasadnia takiej dobudowy.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Sprostowanie
W pierwszej wersji tekstu pojawiło się zdanie "Dotychczas podziemnego przejścia w Giżycku nie było, także dlatego, że ruch na stacji nie uzasadniał jego budowy". To nieprawda. Przejście podziemne istnieje już na stacji Giżycko. Za pomyłkę autor tekstu przeprasza.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.