Według informacji przedstawionych posłom przez wiceministra transportu Andrzeja Massela, jednym z celów prywatyzacji TK Telekom jest zapewnienie spółce PKP SA środków na spłatę zadłużenia objętego gwarancjami Skarbu Państwa.
Wiceminister transportu Andrzej Massel odpowiedział na pytania posłów dotyczące prywatyzacji TK Telekom. - Z ekonomicznego punktu widzenia fakt, że TK Telekom podmiotem rentownym i dobrze prosperującym, jest argumentem przemawiającym za prywatyzacją spółki – powiedział Massel, dodając, że rynek transakcji kapitałowych nie różni się pod tym względem od innych rynków, w których dla wielkości popytu i ceny, kluczowe znaczenie ma atrakcyjność produktu.
Procesy prywatyzacyjne spółek Grupy PKP regulowane są przepisami ustawy z dnia 8 września 2000 roku o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” i w oparciu o tę ustawę przygotowano strategię prywatyzacji TK Telekom. - Biorąc pod uwagę istotne znaczenie spółki TK Telekom w zakresie świadczenia specjalistycznych usług telekomunikacyjnych na rzecz podmiotów o profilu kolejowym, w udzielonym pełnomocnictwie minister właściwy do spraw transportu zobowiązał PKP SA, aby spółka przedstawiła, po wykonaniu analiz przedprywatyzacyjnych, do akceptacji strategię prywatyzacji – wyjaśnił Andrzej Massel.
Jak podkreślił Massel, jednym z celów prywatyzacji TK Telekom jest zapewnienie spółce PKP SA środków na spłatę zadłużenia objętego gwarancjami Skarbu Państwa. - Spółka PKP SA jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą, którego podstawowym zadaniem jest restrukturyzacja finansowa i organizacyjna wynikająca z faktu, iż jest jedynym spadkobiercą byłego przedsiębiorstwa państwowego PKP, po którym PKP SA przejęła zobowiązania finansowe. Zbywanie przez PKP SA aktywów, w tym akcji i udziałów spółek, jest jedną z form pozyskania środków na spłatę powyższych zobowiązań. Innym, nie mniej istotnym celem prywatyzacji TK Telekom jest zapewnienie spółce dalszego rozwoju poprzez pozyskanie kapitału od inwestora – powiedział Andrzej Massel.
Andrzej Massel ustosunkował się również do kwestii zapewnienia bezpieczeństwa prowadzenia ruchu kolejowego po sprywatyzowaniu TK Telekom. – Zapisy obowiązującej „Strategii dla transportu kolejowego do roku 2013” odnoszą się do przedmiotowej kwestii. Zgodnie z powyższym dokumentem, w celu zapewnienia bezpieczeństwa realizowanych przez PKP PLK SA procesów prowadzenia ruchu kolejowego wprowadzone zostaną długoterminowe umowy udostępniania, na warunkach niekomercyjnych przez spółkę TK Telekom, pasm transmisji danych niezbędnych do prowadzenia ruchu kolejowego i obsługi urządzeń technicznych wykorzystywanych przez PKP PLK SA – powiedział Massel, dodając, że przedmiotowe umowy zawarte zostaną na warunkach trwałej służebności.
Spółka TK Telekom znajduje się obecnie w zaawansowanym stadium prywatyzacji. Wraz z końcem maja mija termin składania ofert wiążących.