Wygląda na to, że bułgarski państwowy operator kolejowy będzie mieć pierwszą w kraju pasażerską konkurencję. Prywatny operator towarowy PIMK Rail uzyskał licencje na przewozy pasażerskie i rozpoczął przygotowania do kursowania. Elementem testów są przejazdy z wagonami wypożyczonymi z polskiego SKPL.
Pimk Rail Express, bo pod taką nazwą Pimk składał wnioski o otwarty dostęp do bułgarskiego odpowiednika UTK, złożył wniosek o uruchomienie trzech pociągów ekspresowych na trasie Sofia – Płowdiw – Stara Zagora i Burgas. To jedyna linia kolejowa w kraju w większości zmodernizowana do prędkości 130 i 160 km/h, chociaż, zwłaszcza w pobliżu Sofii, ma też „słabsze” momenty.
Pimk chce uruchamiać trzy pary pociągów dziennie dwoma lokomotywami z minimum trzema wagonami ciągniętymi przez lokomotywy Siemens Smarton (jednosystemowe elektrowozy o nieco prostszej konstrukcji niż Vectrony, dedykowane do ruchu w jednym kraju). Planowany termin uruchomienia pociągów to 14 grudnia 2025 r.
Bułgarskie media poinformowały o testach lokomotywy Siemens Smarton z wagonami, które pochodzą z Polski. Chodzi o wagony klasy 1, które polski SKPL Cargo kupił z Deutsche Bahn (od pośrednika) i przygotował je już do pracy z pociągami (jak do tej pory kursują
okazjonalnie z planowymi pociągami na południu Polski).
Wbrew obiegowym informacjom – SKPL użyczyło te wagony Bułgarom tylko na okres testów. PIMK kupił bowiem bardzo podobne pojazdy, które właśnie przechodzą prace modernizacyjne w zakładach spółki. Co ciekawe, podobne wagony, klasy 2 i 1 kupił także państwowy bułgarski operator BDŻ. Kursują już one
w rozkładowych pociągach dalekobieżnych z Sofii i są chwalone przez podróżnych.