Wyłonieniem trzech operatorów w ramach przetargu zakończył się przetarg na przewozy w północnych Niemczech. Przewoźnicy na liniach niezelektryfikowanych będą korzystać niemal wyłącznie z pojazdów akumulatorowych.
Już w połowie 2019 roku Stadler podpisał z regionem Schlezwig-Holstein umowę na dostawę 55 Flirtów Akku, który w przetargu konkurował z Alstomem. Każdy z zespołów trakcyjnych będzie mógł przejechać poza siecią trakcyjną 80 kilometrów tylko na bateriach, z prędkością do 140 km/h. Ważne jest jednak to, że baterie będą ładowane z tradycyjnego pantografu na odcinkach, gdzie istnieje sieć trakcyjna. Baterie będą też ładowane w momencie hamowania pojazdu, dzięki odzyskowi energii. Stadler będzie zajmował się bieżącym utrzymaniem pojazdów. W tym celu buduje bazę utrzymaniową w Rendsburgu.
Teraz wiadomo, jacy operatorzy otrzymają pojazdy, region zdecydował bowiem o przydzieleniu tras razem z Flirtami w ramach otwartego przetargu. Trasy podzielono między Osthannoversche Eisenbahnen AG (OHE), które jest własnością włoskiej Trenitalii, RDC Autozug Sylt z kapitałem amerykańskim, oraz Nordbahn. Nowe kontrakty zaczną obowiązywać w grudniu 2022 lub 2023 roku i będą ważne do 2035 roku. Łącznie prywatni operatorzy przejadą 10,4 mln pociągokilometrów.
OHE będzie obsługiwać korytarz Kilonia – Lubeka, RDC Autozug Sylt (od grudnia 2023) trasy: Flensburg – Kilonia, Eckernförde – Kilonia, Husum – Kilonia, Rendsburg – Kilonia i Husum – Bad St Peter-Ording. W ramach kontraktu pociągi operatora pojawią się także na reaktywowanej linii Rendsburg – Seemühlen. Pociągi Nordbahn pojadą między Büsum – Heide a Neumünster oraz między Neumünster – Bad Oldesloe. Ten operator również zacznie kursowanie od grudnia 2023. Na większości tras prywatni operatorzy zastąpią DB Regio.
Więcej na temat akumulatorowego Flirta
można przeczytać tutaj.