Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Prywatni inwestorzy szansą dla polskich dworców?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Data publikacji:
07-06-2010
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Forbes, 4 czerwca 2010

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Prywatni inwestorzy szansą dla polskich dworców?
Dla PKP szansą na poprawę stanu polskich dworców może być zainteresowanie partnerów prywatnych inwestowaniem w te obiekty. Korzyści są obiecujące dla obu stron - czytamy w "Forbesie".

W polskim systemie prawnym istnieje kilka mechanizmów pozwalających na współpracę podmiotów publicznych z inwestorami prywatnymi. Przede wszystkim należy tu wspomnieć o Ustawie z 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz. U. z 2009 r., nr 19, poz. 100). Zgodnie z jej zapisami podmiot publiczny (w pojęciu tym mieszczą się także Polskie Koleje Państwowe) zwykle wnosi do wspólnego przedsięwzięcia określony składnik majątkowy (najczęściej jest to nieruchomość), ale może także partycypować w jego kosztach. Z kolei partner prywatny realizuje całe przedsięwzięcie oraz zapewnia jego finansowanie. W konsekwencji partner prywatny jest stroną, która zazwyczaj ponosi finansowe ryzyko niepowodzenia projektu (i utraty wniesionego wkładu pieniężnego). W zamian ma możliwość pobierania tzw. pożytków, czyli dochodów ze zrealizowanej inwestycji (np. czynsze z wynajmu powierzchni handlowych wybudowanych w ramach inwestycji, dochody ze sprzedaży jej części) - czytamy w "Forbesie".

Współpraca może funkcjonować według schmeatu BOT (build, operate and transfer) lub DBFO (design, build, finance and operate). Mimo pewnych problemów, perspektywy współpracy podmiotów publicznych z prywatnymi oceniane są jako obiecujące przez autorów artykułu - Rafała Trusiewicz i dr. Łukasza Gruszczyńskiego.

Więcej

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

PKP SA chcą przebudować dworzec w Lubartowie

Infrastruktura

PKP SA chcą przebudować dworzec w Lubartowie

Witold Urbanowicz 12 lipca 2023

Zobacz również:

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Pasażer

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Kasper Fiszer 17 lipca 2023

Grupa PKP zaprezentowała wyniki finansowe za 2022 rok

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

inf. prasowa PKP SA 14 czerwca 2023

Pozostałe z wątku:

PKP SA chcą przebudować dworzec w Lubartowie

Infrastruktura

PKP SA chcą przebudować dworzec w Lubartowie

Witold Urbanowicz 12 lipca 2023

Zobacz również:

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Pasażer

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Kasper Fiszer 17 lipca 2023

Grupa PKP zaprezentowała wyniki finansowe za 2022 rok

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

inf. prasowa PKP SA 14 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5