Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Prywatne firmy mają już 1/3 europejskiego rynku przewozów towarowych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
19-05-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Prywatne firmy mają już 1/3 europejskiego rynku przewozów towarowych
Fot. M. SzymajdaPociąg FPL na stacji Brzeg
Rośnie udział mniejszych graczy na rynku kolejowych przewozów towarowych w Europie. Stowarzyszenie ERFA wydało właśnie dziewiąte roczne sprawozdanie na ten temat. Według danych, mniejszym przewoźnikom udało się razem przekroczyć pułap 1/3 udziału w rynku przewozów w Unii Europejskiej – względem operatorów o dominującej pozycji.

Narodowi przewoźnicy są dalej dominującymi graczami we wszystkich krajach w Unii Europejskiej. Jak zauważa raport stowarzyszenia ERFA, rynek kolejowych przewozów towarowych staje się coraz bardziej zróżnicowany. Stowarzyszenie zostało założone w Brukseli w 2002 r. przez kilku nowych operatorów kolejowych przewozów towarowych. Powstało jako głos nowych podmiotów wspierających europejską wizję zliberalizowanego rynku kolejowego. ERFA reprezentuje dziś 30 członków, którzy działają na całej europejskiej sieci – wśród nich są m.in. Freightliner, Captrain czy Bulgarian Railway Company.

Udział prywatnych graczy na rynkach krajowych wzrósł o 3 punkty procentowe w 2019 roku – średnio do 48 proc. w krajach. Co ważne, wzrost ten wygenerowali przede wszystkim przewoźnicy, którzy nie są firmami o dominującej pozycji w poszczególnych państwach członkowskich UE. Jak wynika z podawanych danych, udział w rynku przewozów towarowych mniejszych, prywatnych firm zwiększył się z 32 proc. w 2018 r. do 35 proc. w 2019 r. Sugeruje to, że alternatywni operatorzy towarowi stają się coraz bardziej atrakcyjni dla klientów.

Kolejna obserwacja, jaka płynie z raportu, to długoterminowo utrzymujący się trend wzrostu prywatnych przewoźników towarowych. Jeszcze w 2015 roku udziały mniejszych firm wynosiły 27 proc., zaś w 2019, jak podajemy wyżej – 35 proc. Autorzy opracowania wskazują przy tym, że aby osiągnąć cel, jakim jest 50-procentowy wzrost wolumenu przewozów kolejowych do 2030 r. i podwojenie go do 2050 roku, niezbędny jest równy dostęp do europejskich i krajowych środków wsparcia – bez względu czy przewoźnik ma dominującą pozycję na rynku lub nie, czy dopiero wchodzi na rynek krajowy jako zupełnie nowy podmiot.

– Jest oczywiste, że alternatywni przewoźnicy w coraz większym stopniu stają się kluczowym elementem europejskiego rynku kolejowych przewozów towarowych. Potwierdza to tylko proces liberalizacji, który został przeprowadzony w sektorze kolejowych przewozów towarowych – skomentował Dirk Stahl, prezes stowarzyszenia przewoźników towarowych ERFA. Przyznaje także, że działania podjęte w celu wsparcia sektora przewozów towarowych na czas pandemii przez instytucje europejskie i niektórych krajowych zarządców linii kolejowych było właściwą reakcją. Mowa tu przede wszystkim o zniesieniu i obniżeniu opłat za dostęp do torów. – Biorąc pod uwagę znaczny już udział w rynku nowych podmiotów wchodzących na rynek, dostęp do przyszłych środków wsparcia nie może być dyskryminujący – podkreśla Stahl.

– Chociaż najnowsze dane są mile widziane i pokazują, że jesteśmy na właściwej drodze do otwarcia rynku, pozostaje jeszcze wiele do zrobienia – zauważa Conor Feighan, sekretarz ERFA. – Wciąż mamy wiele państw członkowskich, w których istnieją bariery wejścia na rynek przewozów kolejowych i które nadal blokują konkurencję. Musimy również zapewnić, że zmienione wytyczne dotyczące pomocy państwa dla przedsiębiorstw kolejowych zapewniają sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczestników rynku – dodaje.

Potwierdzeniem danych z raportu jest także sytuacja w Polsce. Główny przewoźnik towarowy PKP Cargo systematycznie traci udziały w rynku na rzecz mniejszych operatorów. 2020 rok przyniósł kontynuację tego trendu. Udział narodowego przewoźnika w masie towarów wyniósł w 2019 roku 40,35 proc., a według pracy przewozowej – 43,92 proc. Rok później, według danych UTK, udział firmy wyniósł odpowiednio – 36,62 proc. i 40,64 proc.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

inf. pras PKP PLK 24 lipca 2023

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Automatyczny sprzęg cyfrowy. Korzyści i wyzwania dla unijnej branży kolejowej

Innowacje

Pawłowski o przyszłości przewozów towarowych

Biznes

Pawłowski o przyszłości przewozów towarowych

Łukasz Malinowski 08 maja 2023

Zobacz również:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

inf. pras PKP PLK 24 lipca 2023

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Automatyczny sprzęg cyfrowy. Korzyści i wyzwania dla unijnej branży kolejowej

Innowacje

Pawłowski o przyszłości przewozów towarowych

Biznes

Pawłowski o przyszłości przewozów towarowych

Łukasz Malinowski 08 maja 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5