Partnerzy serwisu:
Zintegrowany transport

Prywatna pętla tramwajowa, czyli rzecz o nazwach

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-01-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

ZINTEGROWANY TRANSPORT
Prywatna pętla tramwajowa, czyli rzecz o nazwach
Nośnikiem reklamowym w komunikacji zbiorowej mogą być nie tylko burty pojazdów, kasety na przystankach czy wewnątrz autobusów i komunikaty głosowe, ale też nazwy przystanków i pętli. Wykorzystanie nazw firm czy sklepów z jednej strony wprowadza do języka potocznego nazwy komercyjne jako oczywiste określenia miejsc, z drugiej – przynosi dodatkowe korzyści organizatorom transportu zbiorowego.

Dyskusja o reklamach dźwiękowych w pociągach warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej skłania do refleksji na temat innych niekonwencjonalnych sposobów reklamowania się w komunikacji zbiorowej. Jednym z rzadko dostrzeganych, a dość powszechnie stosowanych kanałów jest nadawanie nazw okolicznych sklepów czy zakładów przystankom, zespołom przystankowym i pętlom.

Dużo przykładów takiego nazewnictwa można odnaleźć na planie Łodzi. Bodaj najstarszym z nich jest (nieczynny z powodu remontów ulic) zespół przystanków u zbiegu ulic Narutowicza i Kilińskiego, któremu nazwę dał otwarty w 1976 roku Hotel Centrum. Więcej związanych z prywatnymi obiektami nazw przyniosło jednak ostatnie dziesięciolecie. W 2003 roku nowo otwarta pętla w podłódzkim Rzgowie została nazwana Centrum Handlowe „Ptak”, cztery lata później pod fabryką znanego producenta sprzętu elektronicznego utworzono kraniec Dell.

Jedenastką do Ikei i Manufaktury, Z10 do Tulipana

Najbardziej powszechnym w świadomości łodzian określeniem tego typu jest jednak niewątpliwie nazwa pętli tramwajowo-autobusowej na łódzkich Chocianowicach, która po przesunięciu pod otwarte w 2009 roku centrum handlowe Port Łódź została przemianowana na Chocianowice – Ikea (sklep szwedzkiej sieci jest nie tylko największym powierzchniowo obiektem na terenie centrum, ale też znajduje się z tej jego strony, która przylega do pętli). Innym centrum handlowym, którego nazwa została odzwierciedlona w nazwie przystanku, jest Manufaktura (przystanek tramwajowy Zachodnia – Manufaktura). Nazwę CH Tulipan otrzymał natomiast tymczasowy kraniec autobusów zastępczych utworzony 1 października tego roku wraz z rozpoczęciem robót na trasie W – Z. Autobusy korzystają tam z parkingu przy hipermarkecie.

O ile nazwy przystanków i większości grup przystankowych nie są silnie eksponowane – odnaleźć je można tylko na rozkładach jazdy i tablicach z listą przystanków wewnątrz pojazdów – o tyle z pewnością powtarzanie przez głosowe systemy zapowiedzi przystankowych nazw sklepów itp. pozwala utrwalić wśród mieszkańców miasta ich lokalizację. Nazwy pętli, do których dojeżdża na ogół stosunkowo niewielki odsetek pasażerów, są natomiast eksponowane także na wyświetlaczach kierunkowych. Są też najprostszym określeniem kierunku jazdy pojazdu („wsiądź w jedenastkę w stronę Ikei”). Wykorzystywane w ten sposób nazwy firm czy sklepów zaczynają więc żyć w codziennym, żywym języku miasta.

Prywatyzacja przestrzeni czy ciekawe źródło dochodu?

Można uznać, że powoduje to w pewnym sensie zawłaszczanie nazywania przestrzeni publicznej przez prywatne podmioty, ale z drugiej strony taka forma reklamy jest stosunkowo mało uciążliwa dla pasażera, a pozwala albo na osiąganie dodatkowych wpływów do budżetu miast czy przedsiębiorstw komunikacyjnych, albo na współpracę na zasadzie barterowej (np. udostępnienie przestrzeni do zawracania, partycypacja w kosztach urządzenia przystanku itp.).

Artykuł pochodzi ze strony Transport-publiczny.pl

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pennsylvania: Alstom dostarczy 130 nowych tramwajów dla SEPTA

Zintegrowany transport

Pennsylvania: Alstom dostarczy 130 nowych tramwajów dla SEPTA

Mikołaj Kobryński 11 czerwca 2023

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Zintegrowany transport

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Tomasz Śniedziewski 17 grudnia 2022

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pennsylvania: Alstom dostarczy 130 nowych tramwajów dla SEPTA

Zintegrowany transport

Pennsylvania: Alstom dostarczy 130 nowych tramwajów dla SEPTA

Mikołaj Kobryński 11 czerwca 2023

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Zintegrowany transport

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Tomasz Śniedziewski 17 grudnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5