Zgodnie z planami PKP PLK, we wrześniu powinna zacząć się właściwa przebudowa linii kolejowej nr 447 z Grodziska Mazowieckiego do Warszawy Włochy. Prace mają trwać 21 miesięcy, jednak całkowite zamknięcie tego odcinka planuje się na 15 do 12 miesięcy – w zależności, co zadeklarują wykonawcy biorący aktualnie udział w przetargu. Okazuje się, że na czas prac, pruszkowianie stracą możliwość przejścia do północnej części miasta przy pomocy przejścia podziemnego. Co więcej, Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa wyjaśnia, że przejście odbywać się będzie w poziomie szyn.
Remont linii kolejowej nr 447 z Grodziska Mazowieckiego do Warszawy Włochy budzi wiele emocji, a to za sprawą znaczenia, jakie odgrywa w codziennych dojazdach tysięcy pasażerów. Linia ta nosi miano jednej z najbardziej zatłoczonych linii kolejowych w Polsce i
na 15 miesięcy zostanie teraz całkowicie zamknięta dla ruchu pociągów. We wrześniu mają rozpocząć się właściwe prace, które potrwają 21 miesięcy, jednak tylko przez część tego czasu zaplanowano wstrzymanie ruchu. Wcześniej 4 miesiące potrwają przygotowania. W zależności od ofert wykonawców,
możliwe jest nawet skrócenie zamknięcia do 12 miesięcy, albowiem PKP PLK punktuje dodatkowo ten parametr.
Tunel budowany w częściachZainteresowanie jednego z posłów wzbudziło przejście podziemne pod torami w Pruszkowie, którego część pod torami aglomeracyjnymi nr 447 – przy okazji inwestycji – ma zostać zmodernizowana. Wysłał on do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa interpelację, gdyż aktualnie konstrukcja pierwotnego dojścia do peronu wyspowego nie spełniania norm głębokości, zgodnych z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. Dlatego PKP PLK są zmuszone pogłębić małą część tunelu o 20 cm.
Warto przypomnieć, że przy okazji prac przy linii kolejowej nr 1 z Warszawy do Łodzi, PKP PLK postanowiły przedłużyć tunel w Pruszkowie, tak, by mieszkańcy mieli komfortowe przejście z południowej do północnej części miasta. Oddano je do użytku we wrześniu 2015 r. Jednak bardzo prędko zauważono, że stara część tunelu mocno odstaje konstrukcyjnie od nowej. Kolejarze zapowiadali, że tę starą część przebudują przy okazji prac na linii kolejowej nr 447. W związku z zakończeniem inwestycji na linii kolejowej nr 1, rozebrano także starą kładkę w pobliżu stacji, która również łączyła nad torami obie części Pruszkowa, eliminując alternatywne przejście.
Bez tunelu na rokInformację o planowanej inwestycji w tunelu bezpośrednio pod linią kolejową nr 447 w Pruszkowie potwierdza resort. Zakres prac będzie obejmował dostosowanie przejścia do obecnych wymogów technicznych, w tym dostosowanie poziomu posadzki w przejściu podziemnym pod torem nr 4 do poziomu posadzki przejścia wykonanego podczas prac na linii kolejowej nr 1.
Jak podaje Kazimierz Smoliński, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, na przełom pierwszego i drugiego kwartału 2017 roku
planowane jest podpisanie umowy z wykonawcą robót. – Przebudowa przejścia na stacji Pruszków powinna się rozpocząć w III kw. 2017 r., a zakończenie prac i oddanie obiektu do użytku zaplanowano w IV kw. 2018 r. – wyjaśnia. Według wstępnych wyliczeń przebudowa fragmentu przejścia podziemnego pod torami linii kolejowej nr 447 wynosi ok. 4,2 mln zł.
Przejście w poziomie ruchliwych torówNiestety, z informacji od resortu wynika, że PKP PLK planują zamknięcie tunelu na czas prac. W związku z demontażem starej kładki, rozwiązanie problemu jest obecnie jedno. – Na czas wyłączenia z użytkowania przedmiotowego przejścia podziemnego zaplanowana jest budowa tymczasowego przejścia w poziomie szyn w obrębie stacji Pruszków – podkreśla Smoliński. Warto w tym miejscu jednak dodać, że mimo że linia aglomeracyjna będzie zamknięta dla ruchu, to po torach dalekobieżnych będą kursować pociągi pospieszne i dodatkowo część pociągów lokalnych,
łączących przede wszystkim Grodzisk Mazowiecki z Warszawą.