Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Próżniowy Maglev. Chiny rozpoczynają budowę testowej linii do 1000 km/h

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
17-08-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Próżniowy Maglev. Chiny rozpoczynają budowę testowej linii do 1000 km/h
Fot. Xinhua
Wkrótce ma się rozpocząć budowa testowego toru dla najszybszego na świecie pojazdu naziemnego – pociągu maglev wykorzystującego unoszenie elektromagnetyczne. Pojazd ma się poruszać z prędkością do 1000 km/h. Testowa linia z rurą próżniową powstanie w Datong w prowincji Shanxi w północnych Chinach.

Najnowsze osiągnięcie oznaczają szybki wzrost Chin jako światowego lidera w technologii kolei dużych prędkości. Pociąg maglev o prędkości 600 km/h zjechał z linii montażowej w zeszłym miesiącu w Qingdao we wschodniochińskiej prowincji Shandong. Przy tej prędkości podróż z Pekinu do Szanghaju zajęłaby tylko 2,5 godziny.

Natomiast tor testowy jest częścią kolejnych badań prowadzonych w ramach projektu kolei magnetycznej w niskiej próżni dla wyższych prędkości. Zapewni on platformę testową dla kluczowej technologii lewitacji magnetycznej dla ultraszybkich pojazdów, które będą mogły się poruszać tak jak samoloty odrzutowe – z prędkością około 800 km/h.

Pierwsza faza projektu obejmie budowę 2-kilometrowej linii, która ma zostać wykonana do czerwca 2022 r. Instalacja urządzeń i testy rozpoczną się w lipcu 2022 r. Kolejna, 15-kilometrowa linia testowa, powstanie w ciągu następnych dwóch lat. – Całkowity plan zakłada powstanie 60-kilometrowej linii „kolejowej” – informują władze miasta Datong.

Szybki pociąg wykorzysta technologię nadprzewodzącej lewitacji magnetycznej, co pozwoli wyeliminować kontakt z podłożem i tym samym nie będą powstawały siły tarcia. Powinno to przełożyć się na osiągnięcie prędkości ponad 1000 km/h.

– Systemy maglev i hyperloop to tylko część nowej ery transportu. Aby przetestować różne ich aspekty, w tym sam pojazd, a także systemy oraz procedury, potrzebna jest trasa o długości co najmniej 50 km – komentuje dla Global Times Wang Dashui, inżynier transportu. Ekspert dodaje, że należy poddać dalszej ocenie czynniki ekonomiczne i środowiskowe nowych rozwiązań.

Jak na razie amerykańska firma Virgin Hyperloop testowała swój pojazd z dwoma pasażerami w listopadzie i osiągnęła prędkość 160 km/h na torze o długości 500 metrów. Zdaniem ekspertów, trudno przewidzieć, który kraj pierwszy odniesie sukces w pokonaniu bariery prędkości na 1000 km/h. Z praktycznego punktu widzenia, takie ultraszybkie systemy kolei bardziej opłacalne byłyby w Chinach niż w USA ze względu na ogromną populację Państwa Środka i solidnie rozbudowaną branżę kolejową.

Według Ministerstwa Transportu Chin, kraj ten ma największą na świecie sieć kolei dużych prędkości. Długość torów do końca 2020 roku wynosiła 38 tys. km. Pociągi obsługiwały 95 procent miast liczących ponad milion mieszkańców. Wysokie koszty i brak integracji z dotychczasową infrastrukturą torową stanowią nadal przeszkodę dla innych krajów, jak Niemcy czy Japonia, do budowy własnej sieci ultraszybkiej kolei.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Niemcy wracają do kolei magnetycznej. Testowy odcinek w Chinach

Infrastruktura

Niemcy wracają do kolei magnetycznej. Testowy odcinek w Chinach

Artur Bogdanowicz, Rynek Kolejowy/Max Bögl, Der Spiegel 14 lipca 2018

Chińczycy pobiją kolejne rekordy prędkości na kolei?

Tabor i technika

Rząd Niemiec sprzedaje na licytacji pociąg Transrapid

Tabor i technika

Oszczędny Maglev przyszłością transportu miejskiego?

Innowacje

Stany Zjednoczone rozważają budowę kolei magnetycznej?

Świat

Stany Zjednoczone rozważają budowę kolei magnetycznej?

Global Rail News/lp, Rynek Kolejowy 11 listopada 2015

Kolejowy rekord prędkości pobity. Pociąg L0 pojechał 603 km/h

Tabor i technika

Zobacz również:

Niemcy wracają do kolei magnetycznej. Testowy odcinek w Chinach

Infrastruktura

Niemcy wracają do kolei magnetycznej. Testowy odcinek w Chinach

Artur Bogdanowicz, Rynek Kolejowy/Max Bögl, Der Spiegel 14 lipca 2018

Chińczycy pobiją kolejne rekordy prędkości na kolei?

Tabor i technika

Rząd Niemiec sprzedaje na licytacji pociąg Transrapid

Tabor i technika

Oszczędny Maglev przyszłością transportu miejskiego?

Innowacje

Stany Zjednoczone rozważają budowę kolei magnetycznej?

Świat

Stany Zjednoczone rozważają budowę kolei magnetycznej?

Global Rail News/lp, Rynek Kolejowy 11 listopada 2015

Kolejowy rekord prędkości pobity. Pociąg L0 pojechał 603 km/h

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5