W Warszawie cyklicznie przeprowadzane są pogłębione badania socjologiczne na tematy związane z funkcjonowaniem miasta. Komunikacja miejska nieustanie utrzymuje wysokie noty. Za najpilniejsze inwestycje mieszkańcy nieustannie uznają budowę obwodnicy oraz rozbudowę metra.
Badania w ramach tzw. barometru warszawskiego są realizowane cyklicznie, od 2003 r. Teraz odbywają się dwa razy do roku. Ankieterzy spotykają się z mieszkańcami face-to-face. Losowa i reprezentatywna próba wynosi 1100 mieszkańców. – To dogłębne badanie socjologiczne. Jest dobrym narzędziem w określaniu np. słabiej ocenianych obszarów, które wymagają inwestycji – mówi Bartosz Milczarczyk, rzecznik prasowy miasta. Ostatnie badania są z listopada 2013 r.
Z badania wynika, że 52% osób przemieszczających się po Warszawie codziennie lub prawie codziennie korzysta z komunikacji miejskiej (w ogóle nie korzysta natomiast 10%). Jako najważniejsze powody wybierania transportu zbiorowego respondenci wskazywali brak innej możliwości i dobre połączenia komunikacyjne (po 38%). Na dalszych miejscach były natomiast niestanie w korkach (30%), niewielka odległość do przystanku / stacji (25%) oraz koszt podróży (24%). Respondenci mogli wybrać więcej niż jedną odpowiedź.
W tej sytuacji – przy popularności transportu zbiorowego – nie dziwi poparcie dla uprzywilejowania komunikacji miejskiej kosztem ruchu samochodów. Aż 84% warszawiaków się z tym w pełni albo raczej zgadza. Przy czym 58% uważa, że liczba buspasów jest wystarczająca.
Według warszawiaków najważniejsze sprawy do rozwiązania w mieście to usprawnienie komunikacji (24%), poprawa służby zdrowia (19%), budowa metra (12%). Na dalszych miejscach znajdują się naprawa dróg, budowa obwodnicy i poprawa infrastruktury drogowej. Przy czym mieszkańcy proszeni o wybranie z listy najpilniejszego zadania wskazują obwodnicę (32%) i rozbudowę metra (32%).Pozycje te zajmują nieustannie wysokie miejsce wśród priorytetów warszawiaków. 14% mieszkańców wskazuje natomiast remontowanie ulic. Inne komunikacyjne przedsięwzięcia (np. wymiana taboru, budowa nowych mostów, nowych tras tramwajowych, usprawnienia sygnalizacji) są nisko wśród priorytetów (poniżej 5% każda z opcji).
Więcej na stronie Transport-publiczny.pl