Podwykonawcy kolejowego Łódzkiego Tunelu Średnicowego blokują wjazd na budowę, domagając się zaległych pieniędzy. PKP PLK zapewniła, że nie ma zaległości wobec głównego wykonawcy.
Podwykonawcy powiedzieli Radiu ZET, że zaległości Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów Mińsk Mazowiecki sięgają już 35 mln zł. Twierdzą, że od marca nie otrzymują wynagrodzenia. Dlatego ciężarówkami zablokowali wjazd na budowę. – Mamy przez to niezapłacone faktury paliwowe, niewypłacone pensje dla pracowników, zalegamy w ZUS. Główny wykonawca odsyła nas do PKP PLK, kontakt jest jednak utrudniony. I nie wiemy, kiedy zaległości zostaną uregulowane – cytuje protestujących radio.
Przedstawiciel PBDiM Mińsk Mazowiecki odmówił komentarza "Rynkowi Kolejowemu", twierdząc, że w tej sprawie może wypowiadać się wyłącznie zamawiający PKP PLK. PLK twierdzi jednak, że uregulowała wszelkie należności wobec generalnego wykonawcy.
– PKP Polskie Linie Kolejowe regulują wszystkie należne kwoty głównemu wykonawcy projektu pn. „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), etap II, odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec”, tj. konsorcjum firm PBDiM Mińsk Mazowiecki i Energopol Szczecin, zgodnie z zawartą umową oraz stosownie do wymogów wynikających z przepisów powszechnie obowiązującego prawa, tj. w szczególności kodeksu cywilnego oraz ustawy – Prawo zamówień publicznych – informuje Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego PKP PLK.
PLK: Nie mamy zaległości, mobilizujemy PBDiM
– Zarządca infrastruktury zgodnie z prawem, tak szybko jak to jest możliwe, reguluje uzasadnione roszczenia podwykonawców, w zakresie, w jakim jest to dopuszczalne w świetle przepisów powszechnie obowiązującego prawa, tj. w szczególności kodeksu cywilnego oraz ustawy pzp – dodaje.
Przedstawiciel PLK twierdzi, że inwestor jest w stałym kontakcie z wykonawcą oraz monitoruje sytuację na placu budowy. – Priorytetem PKP Polskich Linii Kolejowych pozostaje realizacja prac na ważnym społecznie projekcie. Spółka wykorzystuje wszystkie możliwe kontraktowo działania, by egzekwować terminową realizację inwestycji. PLK nie mają żadnych zaległości wobec wykonawcy. Jednocześnie mobilizujemy PBDiM Mińsk Mazowiecki do wypłaty zobowiązań wobec podwykonawców – powtarza Rafał Wilgusiak.
W marcu podaliśmy stanowisko Ministerstwa Infrastruktury, według którego
nie ma przesłanek do waloryzacji kontraktu na budowę tunelu średnicowego.