Od kilku miesięcy pojawiają się zapowiedzi budowy nowej linii kolejowej na mającej zapewnić połączenie Kopalni Węgla Kamiennego Bogdanka z Łęczną, a nawet z Lublinem. Odnośnie pierwszego odcinka trasy podpisano list intencyjny w sprawie wykonania prac przedprojektowych. Proponowana inwestycja ma związek z budową kompleksu energetycznego pod Łęczną.
Na naszym portalu informowaliśmy o propozycji budowy nowej linii kolejowej na Lubelszczyźnie. Inwestycja miałaby związek z budową nowej elektrowni w Starej Wsi pod Łęczną. Padła deklaracja wytyczenia linii kolejowej łączącej kopalnię węgla kamiennego w Bogdance ze stolicą powiatu. Interesariusze tej inwestycji, czyli spółki z Grupy Enea oraz samorządy powiatowy i lokalny podpisały w tej sprawie porozumienie. Na razie inwestycja jest na etapie przygotowawczym – pozyskiwana jest dokumentacja przedprojektowa. Zgodnie z założeniami, na trasie miał być realizowany ruch pasażerski i towarowy.
Niestety, mimo prób od rzecznika Grupy Enea nie uzyskaliśmy bardziej szczegółowych informacji na temat planowanej inwestycji, w szczególności dotyczących źródeł finansowania inwestycji oraz zarządcy wybudowanej trasy.
Powiat praktycznie bez kolei...Rozwój sieci kolejowej w powiecie łęczyńskim bez wątpienia jest tematem jednocześnie istotnym odnośnie poprawy komunikacji na terenach „Polski Powiatowej” oraz nośnym medialnie. Należy zauważyć, że wspomniana jednostka samorządu terytorialnego jest praktycznie pozbawiona kolei – jedynie o południowy kraniec jednostki samorządu terytorialnego (stacja Jaszczów) „zahacza” linia nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk. Ponadto na terenie powiatu funkcjonuje bocznica kolejowa łącząca lubelską kopalnię Bogdanka z narodową siecią kolejową, którą kursują pociągi wywożące węgiel.
Zmianę tego stanu rzeczy próbuje się wiązać z rozwojem pozyskania węgla oraz budową elektrowni pod Łęczną. Dlatego, obok wspomnianej budowy trasy z Bogdanki przez Puchaczów do Łęcznej, w regionalnych mediach pojawiają się deklarację wskazujące na potrzebę budowy linii łączącej Łęczną z Lublinem. Jedna z propozycji zakłada, że nowa trasa miałaby rozpoczynać się w Dominowie, gdzie obecnie znajduje się przystanek osobowy na „siódemce”. Tą trasą miałoby być zapewnione połączenie ze stolicą regionu, a w przyszłości z Centralnym Portem Komunikacyjnym. Również w regionalnych mediach pojawiła się informacja, że budowa linii kolejowej miałaby szanse uzyskać dofinansowanie ze środków europejskich, dedykowanych rozwojowi Polski Wschodniej. Takie deklaracje padły od Artura Sobonia, wiceministra w resorcie inwestycji i rozwoju, wybranego do Sejmu VIII kadencji z okręgu lubelskiego i związanego ze Świdnikiem.
Inwestycja poza programami i planamiJak wspomnieliśmy, deklaracja budowy linii kolejowej padła ze strony przedstawiciela resortu inwestycji i rozwoju. Próżno jej szukać w programach dotyczących rozwoju sieci kolejowej w ramach CPK i odbudowy kolei lokalnych Kolej Plus. Inwestycja nie znalazła się również w regionalnych dokumentach o charakterze strategicznym i planistycznym – Strategi Rozwoju Województwa Lubelskiego oraz w Planie Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Lubelskiego. Dlatego deklaracja budowy linii kolejowych w powiecie łęczyńskim należy raczej wiązać z poprawą dostępu transportowego do planowanych inwestycji energetycznych i wydobywczych niż z realizacją polityk transportowych – krajowej i regionalnej.
Linia ważna dla transportu węgla
Informacje o budowie linii kolejowej ważnej dla transportu węgla w związku z planowaną budowy nowej elektrowni węglowej w Starej Wsi koło Łęcznej potwierdza "Rynkowi Kolejowemu" Szymon Huptyś, rzecznik prasowy w Ministerstwie Infrastruktury. Dlatego propozycje powyższej inwestycji powinno zgłosić Ministerstwo Energii. – Na zlecenie tego resortu prowadzono już działania (zarówno dotyczące inwestycji, jak i doraźne) zmierzające do poprawy przepustowości linii kolejowych wykorzystywanych do transportu węgla kamiennego – wyjaśnia rzecznik prasowy. Natomiast w kontekście ruchu pasażerskiego z uwagi na jego regionalny charakter rzecznik wskazuje na jednostki samorządu terytorialnego, "ze szczególnym uwzględnieniem wiodącej roli urzędu marszałkowskiego, jako urzędu obsługującego organizatora publicznego transportu zbiorowego na wojewódzkich liniach komunikacyjnych".
Jak wyjaśnia Szymon Huptyś, w kontekście planowanej budowy linii kolejowej, resort infrastruktury wraz z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. mogą pełnić rolę koordynatora. – Rolą PKP PLK SA i Ministerstwa Infrastruktury jest koordynacja i ocena potrzeb wyrażanych przez różnych interesariuszy w dokumentach planistycznych. PKP PLK SA powinna, w przypadku otrzymania udokumentowanych potrzeb transportowych, określić najbardziej efektywny zakres ewentualnych inwestycji, natomiast rolą administracji rządowej byłoby wsparcie jednostek samorządu terytorialnego w zakresie uzyskania montażu finansowego dla realizacji inwestycji – kończy.