Fundacja ProKolej zwraca uwagę na problemy z wymianą handlową na kolejowych przejściach granicznych między Polską a Obwodem Kaliningradzkim.
Jak zauważa w piśmie do resortu ProKolej, na granicy polsko-ukraińskiej odprawa fitosanitarna może być wykonywana w trzech lokalizacjach, trzy punkty dostępne są dla przewoźników i spedytorów również w przypadku granicy z Białorusią.
Tymczasem na granicy z Rosją (Obwodem Kaliningradzkim) kontrolę fitosanitarną prowadzi jedynie przejście graniczne Braniewo-Mamonowo, które obsługują jednotorowe linie o bardzo ograniczonej przepustowości. Dla infrastruktury normalnotorowej są to: linia nr 204 do Elbląga, linia nr 221 do Olsztyna – nieprzejezdna z powodu modernizacji oraz całkowicie wyłączona z ruchu linia nr 254. Pociągi szerokotorowe korzystają tu jedynie z linii nr 217, która zgodnie z harmonogramem PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. będzie w latach 2022-2023 modernizowana – co dodatkowo ograniczy jej dostępność i przepustowość.
– Warto zauważyć, że zgodnie z danymi Ośrodka Studiów Wschodnich od 2019 r. Obwód Kaliningradzki umacnia swoją pozycję na Nowym Jedwabnym Szlaku. Udział drogi przez Rosję w przewozach kolejowych między Europą i Chinami wzrósł w analizowanym okresie z 8% do ponad 13%. – zauważa Jakub Majewski z Fundacji ProKolej. Dodaje, że w pierwszym półroczu 2021 r. przewieziono tędy ładunki o łącznej pojemności 47,3 tys. TEU – tj. tyle samo co w całym roku ubiegłym. Wśród przewożonych grup towarowych co raz częściej pojawiała się żywność i pozostałe artykuły, które wymagają realizacji procedur fitosanitarnych. W rezultacie deficyt punktów granicznych, zapewniających kontrolę fitosanitarną staje się systemową barierą ograniczającą potencjał tranzytowy polskiej kolei.
– W związku z tym zwracamy się z prośbą o pilne podjęcie działań ukierunkowanych na uruchomienie nowego punktu odpraw fitosaniatarnych na polsko-rosyjskim przejściu granicznym Skandawa-Żeleznodoroznyj. Lokalizacja ta udrożni nowy korytarz oparty na zmodernizowanej i przeznaczonej do dalszych modernizacji linii nr 353 – pisze ProKolej.
– Mając nadzieję na pozytywne zaopiniowanie naszego postulatu, chcielibyśmy na koniec zaznaczyć, że proponowana inicjatywa wpisuje się w szerszy program przenoszenia ładunków z dróg na kolej. Tym samym nowe możliwości prowadzenia przewozów transgranicznych wspierają nie tylko rozwój transportu intermodalnego ale również politykę środowiskową i klimatyczną – czytamy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.