Gminy Koronowo, Żnin i Chełmno złożyły wnioski do programu Kolej Plus. Wciąż jednak nie rozpoczęły przygotowywania dokumentacji z powodu wysokich kosztów. Liczą na pomoc urzędu marszałkowskiego lub zmniejszenie zakresu remontów przez PKP PLK, ale rozmowy na razie nie przyniosły rozwiązania.
Jak informowaliśmy niedawno, Mazowsze wycofało dwa z czterech zgłoszonych przez siebie projektów z programu Kolej Plus. W programie teoretycznie
pozostało aż 76 projektów, ale dla żadnego z nich nie ruszyło jeszcze przygotowywanie niezbędnego Studium Planistyczno-Prognostycznego,
a w 11 projektach trwają przetargi – pozostałe 65 jest na etapie przygotowań.
Kolejne samorządy poważnie zastanawiają się nad wycofaniem z programu. Portal Kujawski
informuje o problemach w województwie kujawsko-pomorskim, gdzie projekty zgłosił nie samorząd województwa, a gminy Koronowo, Żnin i Chełmno (
o projektach dokładnie piszemy tutaj). Jak podkreśla gazeta, przygotowanie studium dla przykładowej kolei do Koronowa to 2-2,5 mln złotych, które samorządy muszą znaleźć teraz. Nie mają jednak żadnej gwarancji zwrotu – ponieważ nie ma listy rankingowej projektu, dopiero w listopadzie dowiemy się, które projekty zostaną dofinansowane z programu w wysokości 85% przez Skarb Państwa.
Urząd marszałkowski "szuka rozwiązań"
– W naszym województwie sytuacja jest tym trudniejsza, że samorząd województwa stoi z boku, pozostawiając przygotowywanie projektów biedniejszym samorządom gminnym i powiatowym – dodaje gazeta, podkreślając, że wsparcie finansowe urzędu marszałkowskiego jest niezbędne. Zapytaliśmy urząd, czy jest już decyzja w sprawie jego udzielenia – odpowiedź jest jednak wymijająca. –Idea rządowego programu Kolej+ jest słuszna i deklarujemy, jako samorząd województwa, chęć wsparcia projektów w województwie kujawsko-pomorskim – napisała rzeczniczka urzędu Beata Krzemińska.
– Wczoraj (11 lutego) odbyło się kolejne spotkanie przedstawicieli samorządu województwa z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi oraz z liderami projektów zgłoszonych do programu Kolej+. Podczas telekonferencji omówiono stan zaawansowania projektów zgłoszonych do programu. Ze swojej strony potwierdziliśmy, że szukamy rozwiązań wsparcia lokalnych samorządów w zakresie przygotowania dokumentów planistycznych, a dokładnie wstępnego studium prognostyczno-planistycznego dla każdego z przedsięwzięć
Koszty za wysokie?
Urząd marszałkowski podkreśla w odpowiedzi, że to gminy są liderami projektów. – Samorządy zgłaszają wątpliwości co do tak wysokiego finansowania projektów, a my jako samorząd województwa te wątpliwości podzielamy. Mowa bowiem o milionach złotych na opracowanie każdego dokumentu. W przypadku projektu zgłoszonego przez Gminę Koronowo, dotyczącego utworzenia nowego połączenia Bydgoszcz – Koronowo – Więcbork – Sępólno Krajeńskie – Chojnice, wstępne studium może kosztować nawet ponad 2 miliony złotych – potwierdza rzeczniczka.
Wysokie koszty realizacji projektów Kolej Plus – mających w założeniu służyć społecznościom lokalnym – od początku były wskazywane przez ekspertów jako jedno z zagrożeń dla realizacji programu.
Szerzej na ten temat pisaliśmy w numerze 10/2020 miesięcznika "Rynek Kolejowy".