PKP PLK od nowa rozpisała przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej przebudowy linii kolejowej C-E 30 na odcinku Opole Groszowice – Jelcz – Wrocław Brochów. Poprzednie postępowanie zostało unieważnione ze względu na niezgodność z komponentem kolejowym Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Ogłoszony w czerwcu 2017 roku
przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej przebudowy linii kolejowej C-E 30 na odcinku Opole Groszowice – Jelcz – Wrocław Brochów dotarł do etapu
wyboru wykonawcy - zostało nim konsorcjum firm TPF i TPF Getinsa, które zaoferowało cenę 22,755 mln złotych brutto. Umowy jednak nie podpisano - w lipcu ubiegłego roku zamówienie unieważniono.
Przetarg unieważniony przez niezgodność z CPK
Jak czytamy w uzasadnieniu tej decyzji, zdecydowały istotne okoliczności powodujące że "wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym". Chodzi o
przyjęcie 7 listopada 2017 roku uchwały Ministerstwa Infrastruktury o przyjęciu koncepcji przygotowania i ralizacji Portu Solidarność - Centralnego Portu Komunikacyjnego. W projekcie zawarto rozwiązania dotyczące linii nr 277 (wyjazd z Wrocławia w kierunku Opola) sprzeczne z założeniami przetargu. Dlatego jak czytamy, podjęto decyzję o unieważnieniu postępowania, ponieważ "dostosowanie projektu oraz wykonanie robót na podstawie pierwotnych założeń uniemożliwiać będzie osiągnięcie rezultatów i założeń przyjętych dla budowy CPK".
Dlaczego? Przetarg zakładał modernizację linii nr 277 w standardzie 100 km/h, z pozostawieniem jednotorowego odcinka pomiędzy Wrocławiem a Czernicą Wrocławską. Tymczasem w projekcie CPK wyjazd z Wrocławia zaplanowany jest jako (co najmniej) dwutorowy, z bezkolizyjnym włączeniem w linię nr 132 oraz w standardzie co najmniej 160 km/h. - Jeśli PKP PLK zmienia założenia projektowe dla tego odcinka CE30, to jest to rozsądna decyzja z myślą o pasażerach i przewoźnikach. Pozostawienie odcinka Wrocław Brochów – Czernica Wrocławska – Jelcz po modernizacji jako jednotorowego byłoby błędem, na co konsekwentnie wskazywał Zespół CPK - mówi "Rynkowi Kolejowemu" Konrad Majszyk, dyrektor Komunikacji i PR spółki CPK.
- Na tym odcinku na Dolnym Śląsku mamy do czynienia z dużym natężeniem ruchu o charakterze mieszanym (aglomeracyjnym i towarowym), dlatego wskazany jest układ dwutorowy. Gdyby plany modernizacji były realizowane według początkowych założeń, to kolejowy wlot do Wrocławia zostałby odtworzony w tych samych parametrach co przed rozpoczęciem inwestycji. A to oznacza, że nie byłoby perspektyw na zwiększanie przewozów i poprawę warunków ruchu w przyszłości. Ten przykład pokazuje, że Program Kolejowy CPK i związane z nim nieodłącznie wzajemne opiniowanie projektów w ramach tzw. szprych (planowanych linii kolejowych prowadzących do CPK), może przyczynić się do poprawy standardu także na liniach istniejących - dodaje Majszyk.
Lepszy wyjazd z Wrocławia zgodnie z komponentem kolejowymPrzedmiot nowego zamówienia jest analogiczny jak poprzednio - opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla projektu pn. „Prace na linii kolejowej C-E 30 na odcinku Opole Groszowice – Jelcz – Wrocław Brochów”, z tym że nadzór autorski nad realizacją prac jest zapisano jako prawo opcji zamawiającego. Wartość szacunkowa zamówienia to aż 36 mln złotych netto, co jest jedną z najdroższych budżetów w przetargach na prace projektowe PLK. O wyborze wykonawcy zdecyduje nie tylko cena (70%), ale też dodatkowe wsparcie kluczowego personelu zespołu projektowego (30%). Na realizację przeznaczono 2440 dni ale należy zakładać, że łącznie z nadzorem autorskim.
W specyfikacji zapisano, że projektowane zadanie jest pierwszym etapem przebudowy infrastruktury kolejowej w rejonie linii 132 i 277 na wlocie do stacji Wrocław Główny. "W związku z tym wykonawca przewidzi bezkolizyjne włączenie projektowanej dwutorowej linii 277 (uwzględniającej potrzeby CPK na tym etapie) w linię kolejową nr 132 oraz możliwość kontynuacji tych torów w kierunku stacji Wrocław Główny (włączenie w istniejące tory linii 763)".
Dla linii nr 132 zakładana jest prędkość 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla towarowych, a dla linii nr 277 - prędkość 120 km/h dla pociągów pasażerskich. Obie linie mają umożliwiać przyjęcie pociągów towarowych o długości nawet 750 metrów. Założenia dodatkowe dla torów CPK na włączeniu szprychy 9.1 w linię kolejową nr 277 to m. in. prędkość maksymalna dla pociągów pasażerskich – ponad 200 km/h. Jeśli chodzi o odbudowę drugiego toru linii 277 na odcinku Czernica Wrocławska - Siechnice - Wrocław
Brochów, to w projektowaniu należy je przewidzieć jako możliwe opcje na etapie realizacji robót.