Ministerstwo Infrastruktury zakończyło konsultacje publiczne dotyczące Programu budowy i modernizacji przystanków kolejowych na lata 2020–2025. Uwagi można było zgłaszać od końca listopada 2020 do 2 stycznia 2021. Ministerstwo odniosło się właśnie do bardzo licznych uwag dotyczących programu.
Jak informuje resort, łącznie w ramach procedury konsultacji Programu wpłynęło 151 wystąpień z uwagami do dokumentu. Wpłynęły one od osób fizycznych, samorządów, stowarzyszeń, izb branżowych czy przewoźników. Większość uwag dotyczyła propozycji nowych przystanków lub zmiany lokalizacji już zaproponowanych przystanków. Pojawiły się także wnioski o usunięcie planów budowy lub modernizacji konkretnych lokalizacji miejsc oczekiwań podróżnych na pociąg. Łącznie w 151 wystąpieniach pojawiła się liczba 299 uwag. Konsultacje spotkały się więc z bardzo dużych odzewem w regionach, poza jednym z nich.
W odniesieniu do konkretnych zadań inwestycyjnych wpłynęły:
- 22 uwagi do zadań na terenie województwa dolnośląskiego,
- 7 uwag do zadań na terenie województwa kujawsko-pomorskiego,
- 17 uwag do zadań na terenie województwa lubelskiego,
- 27 uwag do zadań na terenie województwa lubuskiego,
- 22 uwagi do zadań na terenie województwa łódzkiego,
- 23 uwagi do zadań na terenie województwa małopolskiego,
- 9 uwag do zadań na terenie województwa mazowieckiego,
- 4 uwagi do zadań na terenie województwa opolskiego
- 14 uwag do zadań na terenie województwa podkarpackiego,
- 47 uwag do zadań na terenie województwa podlaskiego
- 20 uwag do zadań na terenie województwa pomorskiego,
- 52 uwagi do zadań na terenie województwa śląskiego,
- 4 uwagi do zadań na terenie województwa świętokrzyskiego,
- 7 uwag do zadań na terenie województwa wielkopolskiego,
- 9 uwag do zadań na terenie województwa zachodniopomorskiego.
Różne reakcje ministerstwa
Reakcje ministerstwa na propozycję płynące z regionów są bardzo ciekawe. Pokażemy to na kilku przykładach.
Na Dolnym Śląsku Ministerstwo Infrastruktury pozytywnie zaopiniowało zmianę lokalizacji przystanku Bardo Przyłęk, a także przystanku Studniska. Zaakceptowano także pomysł budowy nowych przystanków, na przykład w Kunicach czy w Lubaniu („Lubań Miasto”). Także pomysły budowy nowych przystanków w samym Wrocławiu częściowo spotkały się z pozytywną reakcją resortu. Mowa tu o takich lokalizacjach jak „Wrocław Stabłowice", "Wrocław Zakrzów Osiedle" czy "Wrocław Klecina".
Odrzucono natomiast pomysł budowy przystanku Wrocław Jagodno. W
przypadku nowo wybudowanego peronu w Lubinie, który okazuje się zbyt krótki na przyjęcie niektórych dalekobieżnych pociągów... nie ma mowy o jego rozbudowie. Uzasadnienie? „Przebudowa została zrealizowana w ramach innego zadania liniowego, dla którego istnieje pięcioletni okres trwałości projektu. Dodatkowo wydłużenie peronów wiązałoby się z przebudową układu torowego”.
Także w wypadku potrzebnego przystanku Legnica Wschód resort opiniuje go negatywnie. „Budowa kolejnego przystanku znacząco zmniejszy przepustowość linii oraz czas przejazdu pociągów regionalnych.” – czytamy.
Z kolei na 27 propozycji, które wpłynęły z województwa lubuskiego, jedynie 4 wydały się ministerstwu sensowne. W Żarach Osiedlu, Czerwieńsku Południe i Grabiku mają powstać nowe przystanki, w Łagowie będzie miała miejsce modernizacja. Wszystkie pomysły budowy nowych peronów w Zielonej Górze, Gorzowie czy Nowej Soli, zostały odrzucone, głównie z uwagi na „wysokie koszty”, konieczność wykupu gruntów, albo zmiany układu torowego.
Na Mazowszu z 9 zgłoszonych projektów pozytywnie zaopiniowano 5 – dotyczące relokacji przystanku w Rudzie Wielkiej, wydłużenia zbudowanych zaledwie kilka lat temu peronów w Łochowie, budowy przystanku Warszawa Fort Wola, Stara Iwiczna oraz modernizacji Nowej Iwicznej.
Inaczej jest w wypadku województwa lubelskiego, gdzie na 17 przystanków do modernizacji lub relokacji zgodzono się prawie na wszystko. Szczęście ma również Małopolska, gdzie przeszła większość pomysłów.
Wyremontowany przystanek "widmo" do kolejnego remontu.
Na Opolszczyźnie, gdzie zgłoszono 4 pomysły, przeszły wszystkie. W tym pomysł budowy nowego peronu na stacji Głuchołazy Miasto, gdzie peron zmodernizowano w 2020 roku i
gdzie nie zatrzymują się niemal żadne pociągi! 4 pomysły ze Świętokrzyskiego: z Mnichowa, Kostomłotów, Podchojny (nowe lokalizacje) i Wiernej Rzeki (modernizacja), także mają szanse na budowę.
Na Podkarpaciu, na 14 pomysłów realizowane będą prawdopodobnie wszystkie: w wypadku 11 lokalizacji budowy bedą realizowane w ramach projektów liniowych obecnego POIiŚ. Nowe lokalizacje to Tarnobrzeg Jezioro, Tarnobrzeg Wielowieś i Kępie Zaleszczańskie.
Pomorze, Śląsk i Podlasie, Wielkopolska ze zmiennym szczęściem
Mnóstwo pomysłów zgłoszono na Podlasiu, Śląsku i Pomorzu. Około 50% z nich doczekało się pozytywnej oceny ministerstwa. Podobnie jest w Łódzkiem i w Kujawsko-Pomorskiem. Z kolei na Pomorzu Zachodnim wskazano, że 9 lokalizacji, głównie ze Szczecina, doczeka się prac w ramach POIiŚ, dlatego nie ma sensu realizować je w ramach ministerialnego programu. W Wielkopolsce ma powstań nowy przystanek Rogaszyce, modernizacji doczekać się ma przystanek Ostrów Wielkopolski Gorzyce, Żerków i Wolenice.Trzy inne propozycje przepadły.
Tylko Warmia i Mazury nie zgłosiły ani jednej propozycji.
Pełna lista pokonsultacyjna dostępna jest na stronie Ministerstwa.
Można ją pobrać tutaj.