„Rynek Kolejowy” zapytał Ministerstwo Infrastruktury o program „Kolej Plus”, który premier Mateusz Morawiecki przedstawił tuż przed wyborami samorządowymi. Co o nim wiemy w tej chwili?
Ministerstwo po raz kolejny poinformowało, że program składa się z trzech komponentów. Pierwszy z nich zakłada realizację inwestycji mających na celu utworzenie połączeń kolejowych poszczególnych miejscowości o liczbie ludności powyżej 10 tys. osób z ośrodkami wojewódzkimi (w tym przywrócenie połączeń wcześniej zlikwidowanych). Szymon Huptyś, rzecznik prasowy ministerstwa odpowiedział, że obecnie zidentyfikowano 21 inwestycji w 20 lokalizacjach (
piszemy o nich tutaj). Rzecznik dodał, że katalog inwestycji jest otwarty.
Drugą składową programu ma być stworzenie prawa umożliwiającego organizowanie przez zainteresowane samorządy województw przewozów w głąb terenu sąsiedniego województwa, do miasta o większej liczbie ludności, generującego większe potoki pasażerów. Taka możliwość jest też obecnie, choć wymaga szeregu porozumień na poziomie urzędów marszałkowskich (przykładem są pociągi regionalne uruchamiane pomiędzy Krakowem i Kielcami, czy między Gdynią a Bydgoszczą). Nowe przepisy mają uprościć zasadę uruchamiania pociągów międzyregionalnych w służbie publicznej.
Trzeci komponent to „wprowadzenie mechanizmów ochrony infrastruktury kolejowej przed likwidacją, poprzez powstrzymanie jej degradacji i sprzedaży gruntów.” Czy oznacza to zerwanie z planami przekazywania linii kolejowych samorządom (o wiele takich, zapomnianych linii,
stara się dolnośląski samorząd)?
– Program zakłada jedynie przekazywanie zlikwidowanych lub zaniedbanych linii kolejowych samorządom w formie dzierżawy lub bezpłatnego korzystania, czyli bez możliwości likwidacji infrastruktury i parcelacji gruntów – napisał Szymon Huptyś. W świetle takich przepisów niemożliwa byłaby np. likwidacja linii w Lubuskiem, gdzie na
nasypach powstawać ma ścieżka rowerowa.
Rząd założył, że program „Kolej Plus” będzie finansowany ze środków na poziomie centralnym. Okres realizacji Programu obejmuje lata 2019–2023 i może być przedłużony. Do 2023 roku nie będzie możliwości dofinansowania robót na 20 liniach z funduszy unijnych, ponieważ te został już przydzielone samorządom. Obecnie trwają prace nad dokumentami dotyczącymi programu „Kolej Plus”.