– Nie ma zarządzania, nie ma myśli strategicznej, nie ma sensownych rozwiązań, a konsekwencją jest to, że kolej, która jest dalej podstawowym wyzwaniem cywilizacyjnym dla Polski, wciąż nie ma dobrych perspektyw – powiedział prof. Potr Gliński, kandydat PiS na premiera rządu technicznego podczas dzisiejszej debaty „Bezpieczna, nowoczesna kolej” zorganizowanej przez klub parlamentarny Prawa i Sprawiedliwości.
– Chciałbym zwrócić uwagę na dwie sprawy. Po pierwsze, zarówno w programie Prawa i Sprawiedliwości, jak i programie rządu technicznego, sprawy infrastruktury, w tym infrastruktury kolejowej są bardzo silnie podkreślane – powiedział prof. Piotr Gliński dodając, że ekspert rządu technicznego, Czesław Warsewicz, bierze udział w dzisiejszej debacie i przedstawi szczegółowe założenia tego programu.
– Są to sprawy szalenie istotne nie tylko ze względów gospodarczych, ale również społecznych. Kolej to jest wciąż sposób na rozwój cywilizacyjny, co potwierdzają badania – zaznaczył kandydat PiS-u na premiera rządu technicznego.
– Po drugie, kolej jest to taki obszar, w którym jak w soczewce skupione są wszystkie wady III RP, czyli systemu obecnie rządzącej koalicji. Kolej nie ma planów strategicznych podobnie, jak państwo ich nie ma. Od lat różne koncepcje się zmieniają, nie ma spójnej strategii, podobnie jak nie ma mądrych, strategicznych założeń rozwoju Polski. Trudno jest cokolwiek rozwijać, jeżeli nie ma myśli strategicznej. W zamian jest rezygnacja KDP czy rozkopany dworzec w Łodzi – stwierdził Piotr Gliński.
– Kolejną kwestią jest kwestia zarządzania koleją. Nieustanne zmiany są konsekwencją braku myśli strategicznej. Zmiany te doprowadziły do największej klęski cywilizacyjnej w polskim kolejnictwie po drugiej wojnie światowej– chodzi o to co się działo na Śląsku. O tym prasa niewiele pisał, bo w Polsce media nie informują o problemach społeczeństwa – powiedział profesor.
Kandydat PiS na premiera powiedział, że zawsze był fanem kolei i do dziś regularnie korzysta z pociągów dojeżdżając do pracy w Białymstoku, mimo iż w okresie ostatnich 20 lat czas jazdy pociągu na tym odcinku wydłużył się o godzinę.
– Jednym słowem kolej ogniskuje wszystkie problemy obecnego zarządzania Polską. Ale nie trzeba się na to godzić. Myślę, że dzisiejsza konferencja jest dowodem na to, że są środowiska, które się na to nie godzą, mają gotowe rozwiązania i nie są one wzięte z kosmosu. A wiem, że środowisko kolejowe obecne zarządy spółek kolejowych nazywają kosmitami, gdyż są to osoby wywodzące się z zupełnie innych sektorów gospodarki i słabo znają się na tym, czym się obecnie zajmują. To po prostu trzeba zmienić – podsumował prof. Gliński.