PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego o zmianie terminu rozpoczęcia eksploatacji obserwowanej na linii kolejowej nr 9 (Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny) systemu GSM-R w łączności głosowej. Opóźnienie jest duże - zamiast 2 stycznia 2022 roku testy zaczną się 4 lipca 2023 roku.
Jak przypomina UTK, harmonogram eksploatacji obserwowanej nowego systemu komunikacji kolejowej GSM-R został zawarty w suplemencie do Krajowego Planu Wdrażania TSI „Sterowanie” z października 2018 roku. Dlatego PKP Polskie Linie Kolejowe musiały wyjaśnić konieczność zmiany terminu.
Szczegółowe wyjaśnienia nowego terminuJak poinformowała urząd PLK, w projekcie inwestycyjnym „Budowa infrastruktury systemu ERTMS/GSM-R na liniach kolejowych PKP Polskie Linie Kolejowe" trzeba było dokonać zmian. Zakres zaplanowanych do wykonania czynności obejmuje uzyskanie certyfikatu dla podsystemu NSS, realizację prac w zakresie aktualizacji oprogramowania w podsystemach radiowych BSS, migrację podsystemów BSS do nowych węzłów komutacyjnych pozyskanie zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji dla systemu GSM-R w części głosowa łączność radiowa. Roboty będą prowadzone na liniach kolejowych E65, E20/CE20 oraz E30.
Ponadto zaplanowano wymianę i przełączenie terminali dyżurnych ruchu FDS do nowej centrali C-FDS na posterunkach znajdujących się na odcinku E65 i pozostałych liniach kolejowych wraz z uzyskaniem świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu. Kolejny etap zmian obejmować będzie swoim zakresem integrację eksploatowanego podsystemu NSS z nowym podsystemem NSS w celu zapewnienia transmisji dla RBC w ramach systemu ETCS.
Jak dodaje Urząd, na podstawie wniosku PKP Polskie Linie Kolejowe . Agencja Kolejowa Unii Europejskiej zmieniła status testów RSC koniecznych do wykonania na terytorium Polski (testy nie są obowiązujące, posiadają status: wstrzymane). Zgodnie z obowiązującą wersją dokumentu technicznego dla Polski nie są wymagane żadne testy RSC. Niemniej w momencie dodania testów RSC będą one konieczne do wykonania, również na typach pojazdów już dopuszczonych. Aktualny pozostaje obowiązek opracowania testów RSC przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Testy ponownie pojawią się w dokumencie technicznym Agencji Kolejowej Unii Europejskiej przed migracją do systemu GSM-R - podał UTK.
Długie wdrażanie
System GSM-R zastąpi obecny VHF 150 MHz. Jego wdrażanie nie odbywa się w Polsce gładko. Według pierwotnych planów, sieć GSM-R miała zostać uruchomiona na 1500 km sieci kolejowej zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe, w tym na linii Warszawa - Gdańsk, już w 2015 roku. W sprawie największego przetargu, na instalację systemu na 14tys. km sieci PLK
wytoczono już akt oskarżenia, a jego
realizacja jest opóźniona. Od kilku lat wiadomo już, że
do co najmniej 2023 do prowadzenia ruchu nadal będzie wykorzystywany system łączności analogowej.