Deutsche Bahn wystawiły na sprzedaż wszystkie pojazdy serii 406, znane jako ICE 3M. To elektryczne zespoły trakcyjne dużych prędkości z rodziny ICE 3, stanowiące wielosystemowy wariant serii 403. Obsługiwały one połączenia międzynarodowe między Niemcami a Belgią i Niderlandami, a także Francją, jednak ich eksploatacja wiązała się z szeregiem problemów technicznych.
W latach 1997-2001 konsorcjum Bombardiera i Siemensa wyprodukowało 17 wielosystemowych składów zespolonych dużych prędkości w oparciu o serię 403, znaną powszechnie jako ICE 3. Ośmioczłonowe pojazdy, które mogą rozpędzić się do prędkości 330 km/h w przypadku zasilania prądem zmiennym i do 220 km/h w przypadku zasilania prądem stałym, do 2024 roku były wykorzystywane do obsługi połączeń międzynarodowych pomiędzy Niemcami a Belgią i Niderlandami, w których sieć kolejowa została zelektryfikowana w systemach zasilania 3 kV DC i 1,5 kV DC, nie licząc linii kolei dużych prędkości, zelektryfikowanych w obu państwach w systemie zasilania 25 kV AC 50 Hz.
Spośród wyprodukowanych 17 sztuk liczących ok. 200 metrów długości pojazdów zdecydowana większość, bo 13 sztuk, trafiła do Deutsche Bahn, zaś pozostałe 4 jednostki kupiły niderlandzkie koleje państwowe Nederlandse Spoorwegen (choć początkowo przewoźnik przymierzał się do zakupu 6 pojazdów). W późniejszym czasie jeden pojazd został przekazany przez NS do DB, zaś część ICE 3M należących do niemieckiego przewoźnika zostało dopuszczonych po wieloletnich staraniach do ruchu na sieci KDP we Francji. Eksploatacja serii 406 od dawna powodowała liczne problemy techniczne, w szczególności podczas jazdy pod prądem stałym.
W efekcie w ubiegłym roku w czerwcu zostały one wycofane z obsługi połączeń międzynarodowych do Amsterdamu i Brukseli, na których zastąpiły je pojazdy z serii 408, znanych także jako ICE 3neo lub Velaro MS. Od tego czasu ICE 3M obsługują wyłącznie relacje krajowe, jednak już wkrótce, bo za niespełna miesiąc, ma nastąpić ich pożegnanie – w dniu 12 kwietnia mają one wyruszyć z Hanoweru do Amsterdamu i wrócić do Frankfurtu nad Menem. DB zamierza się pozbyć jednostek z tej serii, wystawiając je na sprzedaż.
– Pociągi te łączą w sobie wygodę, efektywność ekonomiczną i elastyczność, przez co idealnie nadaje się do obsługi szybkich i wygodnych podróży długodystansowych, wykraczających poza granice państw – czytamy na stronie internetowej DB. Można zastanawiać się, czy takie stwierdzenie jest w pełni adekwatne, mając na względzie wspomniane problemy techniczne. Ponadto DB nie podała do publicznej wiadomości oferowanej ceny jednostek. Nie należy jednak wykluczyć, że pechowa seria znajdzie nabywców. Pojazdy będą dostępne do inspekcji dla zainteresowanych podmiotów, a DB deklaruje udzielenie dalszych informacji.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.