Ogromne przekroczenia kosztorysów w przetargach wcale się nie zakończyły. W postępowaniu PKP PLK na przebudowę fragmentu magistrali E65 przez stację Czechowice-Dziedzice wpłynęły tylko dwie, bardzo zbliżone do siebie oferty. Zarówno Budimex, jak i Porr wyceniają koszt prac dwuipółkrotnie wyżej, niż zrobił to inwestor. Zwycięzcą przetargu został Budimex.
Aktualizacja [20.09.2019]Jak poinformował rzecznik Budimeksu Michał Wrzosek, PKP Polskie Linie Kolejowe wybrały ofertę Budimex Budownictwo Sp. z o.o. (spółka zależna w 100% od Budimex S.A.) jako najkorzystniejszą w postępowaniu na modernizację Most Wisła - Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg” o wartości blisko 1,4 mld zł.
Aktualizacja [20.08.2019]Oferta Budimeksu Budownictwo w przetargu PKP PLK
została oceniona najwyżej pozostała jedyną po wykluczeniu z postępowania spółki PORR. 12 sierpnia PORR wniósł sprawę do KIO a na 23 sierpnia wyznaczono termin na rozprawę. PKP PLK nie wybrało jeszcze do realizacji oferty Budimeksu. Czekamy na rozwój sytuacji.
Jakie są cele projektu?Jak informowaliśmy w kwietniu, PKP PLK ogłosiły
przetarg na modernizację stacji oraz wykonanie projektu i zabudowę nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym na odcinku: Most Wisła – Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg. Przetarg ogłoszono w formule mieszanej: „buduj” dla prac budowlanych, dla których gotowy jest projekt, oraz w formule „projektuj i buduj” – dla branż sterowania ruchem i telekomunikacji. Zamawiający nie przewiduje podziału na opcje i części.
Celem modernizacji linii nr 93, 139 i 150 w ramach projektu jest m. in. uzyskanie prędkości pociągów zestawionych z taboru klasycznego w ruchu pasażerskim do 160 km/h z lokalnymi ograniczeniami, a w ruchu towarowym do 120 km/h i maksymalnego nacisku 221 kN na oś, zwiększenie bezpieczeństwa na jednopoziomowych przejazdach kolejowych oraz zmniejszenia kosztów eksploatacji i utrzymania infrastruktury. Więcej na temat zakresu projektu
piszemy tutaj.
KontrowersjeZamówienie budzi kontrowersje: modernizacja odcinka o długości 8,5 km ma zająć aż cztery lata i to
pomimo tego, że projekt prac torowych jest już gotowy. Do tego PKP PLK wymagała od wykonawców np. dostępu do maszyny do stabilizacji toru (DGS), mimo że nie planuje jej użycia. To mogło ograniczyć dostęp do postępowania części wykonawców.
Jak się okazało, w postępowaniu swoje oferty przedstawiły tylko dwie firmy - Porr i Budimex. Są prawie identyczne - opiewają na łącznie 1,397 mld zł i 1,3998 mld zł netto (1,24 i 1,27 mld zł za zakres podstawowy). Termin realizacji to 207 tygodni, a gwarancja - 72 miesiące. Oferty przekraczają kosztorys opiewający na 536,9 mln zł netto aż o 160 procent (130 procent, jeśli chodzi o zamówienie podstawowe), co stawia pod znakiem zapytania realizację projektu w takiej formie.