Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Pro Kolej: Nie mrozić celów klimatycznych w KPO

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
23-04-2024
Ostatnia modyfikacja:
22-04-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Fundacji ProKolej

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Pro Kolej: Nie mrozić celów klimatycznych w KPO
fot. ZDM Warszawa
Fundacja „Pro Kolej” przygotowała stanowisko w konsultacjach publicznych rewizji Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności i zaproponowała szereg zmian w dokumencie. Wraz ze stanowiskiem przesłanym do Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej przekazano listę argumentów przeciwko kolejnej próbie odsuwania terminów reform, mających na celu wsparcie kolei i publicznego transportu zbiorowego.

Po decyzji Komisji Europejskiej o odblokowaniu środków dla Polski z KPO w grudniu 2023, pojawiły się wątpliwości czy wobec dwuletniego opóźnienia z rozpoczęciem realizacji planu, wciąż realne jest osiągnięcie zapisanych w nim celów oraz realizacja oczekiwanych inwestycji. W tej sytuacji, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej przygotowało i skierowało do szerokich konsultacji projekt rewizji dokumentu, obejmujący zarówno planowane reformy, jak i wydatki inwestycyjne.

W odpowiedzi Fundacja „Pro Kolej” przygotowała opinię wskazującą, że krótszy okres na realizację inwestycji w żaden sposób nie uzasadnia przesuwania w czasie części „kamieni milowych”, określających kierunki i zakres polityki klimatycznej w sektorze transportu.

Nie mrozić systemu e-TOLL

W tym kontekście Fundacja zaprotestowała przeciwko kolejnej próbie zamrożenia listy dróg objętych systemem poboru opłat e-TOLL. Rozszerzenie poboru opłat o kolejne odcinki systematycznie rozbudowywanej sieci dróg o wysokich parametrach jest procesem prostym i niezbędnym do zapewnienia zwrotu ze środków publicznych zainwestowanych w infrastrukturę. A każdy miesiąc zwłoki w tym zakresie oznacza promowanie nieefektywnego i szkodliwego dla środowiska podziału zadań transportowych. Jest też przejawem dyskryminacji sektora kolejowego, wypaczając warunki konkurowania podmiotów realizujących pasażerski oraz towarowy transport lądowy.

Z tego samego powodu negatywnie zaopiniowana została propozycja rezygnacji z podatku towarzyszącego rejestracji pojazdów spalinowych – czyli symbolicznej opłaty wprowadzającej w transporcie zasadę „zanieczyszczający płaci” oraz odsunięcie w czasie obowiązku utworzenia stref niskoemisyjnych w centrach miast. W sytuacji stałego zwiększania obowiązków w zakresie nisko- lub wręcz zeroemisyjności pojazdów transportu publicznego, rezygnacja z wymienionych instrumentów promuje dalszy niekontrolowany rozwój motoryzacji indywidualnej i pogarsza konkurencyjność alternatywnych form mobilności. A przy okazji pogłębia zjawisko wykluczenia komunikacyjnego osób niezmotoryzowanych.

Mówmy więcej o celach niż o wydawaniu pieniędzy


– Zgłaszając postulaty chcieliśmy zwrócić uwagę, że w dyskusji o KPO zdecydowanie więcej mówimy o tym, na co będziemy wydawać pieniądze, a zbyt mało jakie chcemy osiągnąć cele – wyjaśnia Prezes Fundacji ProKolej dr Jakub Majewski. - W przypadku sektora transportu zabrakło  refleksji nad drugim członem nazwy programu – czyli o zwiększaniem odporności na zmiany klimatyczne. Stąd nasz głos za konsekwentnym promowaniem kolei i publicznego transportu zbiorowego tu i teraz, a nie w bliżej nieokreślonej przyszłości – podsumowuje.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

MFiPR: 40 mld zł z KPO na zazielenianie terenów miast. Także na pojazdy i budowę torów tramwajowych

Prawo i polityka

MFiPR: 40 mld zł z KPO na zazielenianie terenów miast. Także na pojazdy i budowę torów tramwajowych

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej 11 kwietnia 2024

CUPT rozstrzyga konkurs na dofinansowanie taboru z KPO

Prawo i polityka

Brak pieniędzy z KPO. Co z rozbudową portu w Ustce?

Infrastruktura

Małopolska przebija Mazowsze. Chce kupić nawet 56 nowych pociągów

Tabor i technika

ProKolej: Bałagan w kryteriach konkursu taborowego CUPT

Prawo i polityka

Zobacz również:

MFiPR: 40 mld zł z KPO na zazielenianie terenów miast. Także na pojazdy i budowę torów tramwajowych

Prawo i polityka

MFiPR: 40 mld zł z KPO na zazielenianie terenów miast. Także na pojazdy i budowę torów tramwajowych

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej 11 kwietnia 2024

CUPT rozstrzyga konkurs na dofinansowanie taboru z KPO

Prawo i polityka

Brak pieniędzy z KPO. Co z rozbudową portu w Ustce?

Infrastruktura

Małopolska przebija Mazowsze. Chce kupić nawet 56 nowych pociągów

Tabor i technika

ProKolej: Bałagan w kryteriach konkursu taborowego CUPT

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5