– Gdyby oddać np. cały transport publiczny w zarząd związkowi metropolitalnemu – tak jest to np. zorganizowane w Paryżu – to zabrakłoby mu ok. 1,5 mld zł. – stwierdziła prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz–Waltz, komentując poprawki Senatu do ustawy o powiatach metropolitalnych. Izba Wyższa zmieniła m.in. sposób finansowania tych związków, ograniczając ich samodzielność finansową.
O samej ustawie i o zmianach już na Transport–Publiczny.pl pisaliśmy. W zeszłym tygodniu Izba Wyższa istotnie przekształciła przepisy dotyczące organizacji, ale też finansowania związków metropolitalnych. Pomysł polegał na umożliwieniu tworzenia metropolii wokół dużych ośrodków miejskich (związek miałby liczyć minimum 0,5 mln mieszkańców), które zarządzałyby przedsięwzięciami istotnymi dla całego takiego obszaru, np. transportem publicznym.
– Ta ustawa ma bardzo poważny mankament po zmianie w Senacie – oceniła prezydent Warszawy. – Izba Wyższa ustaliła górną granicę finansowania związku metropolitalnego na 180 mln zł w ciągu pięciu lat i w dodatku jako dotację, a nie udział w podatku PIT. Niepokoi mnie też fakt, który jest tajemnicą Poliszynela, że za zmianami w ustawie stoi pani wiceminister finansów. W związku z tym pytanie co dalej, po tych pięciu latach? – pytała we wtorek.
Więcej na portalu Transport-publiczny.pl
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.
