NUMER 06/2020
NUMER 06/2020
Temat numeru:
Zmiany na rynku taborowym
szukaj
Śledź nas:

Prezydent Duda otworzył Kongres Rozwoju Kolei

| Jakub Madrjas 29.01.2020 122

Prezydent Duda otworzył Kongres Rozwoju Kolei
Fot. MI
Prezydent Duda otworzył Kongres Rozwoju Kolei
Prezydent Duda otworzył Kongres Rozwoju Kolei
Dziś (29 stycznia) na stadionie PGE Narodowy w Warszawie drugą edycję organizowanego przez Grupę PKP Kongresu Rozwoju Kolei otworzył prezydent Polski Andrzej Duda. W swoim wystąpieniu zaapelował m.in. o budowę nowych linii kolejowych, walkę z wykluczeniem komunikacyjnym i tworzenie dobrej oferty dla pasażera. Podkreślił też, że branża samochodowa nie może równać się z koleją w zakresie elektromobilności.
Kongres uroczyście otworzył prezydent Polski Andrzej Duda. – Patrząc w perspektywie ostatnich 30 lat, kolej najpierw znalazła się w głębokim regresie, a potem zaczęła wracać – powoli, trochę tak jak pociąg, rozpędzając się. Mam nadzieję, że będzie nabierać prędkości i przez najbliższe dziesięciolecia nikt nie zdoła tego pociągu wyhamować. Tego życzę Rzeczypospolitej i nam wszystkim – rozpoczął prezydent Duda.

– Patrzę na to nie tylko pod kątem infrastrukturalnym, ale i politycznym z racji pełnionego urzędu oraz jako zwykły pasażer, użytkownik kolei. Politycznie – kolej ma strategiczne znaczenie dla gospodarki kraju: militarne oraz dla zdobywania przewag na arenie międzynarodowej – mówił prezydent Duda. Nawiązał tu do idei Trójmorza. – Kraje naszej części Europy cały czas gonią Europę Zachodnią. Z innymi prezydentami naszego regionu doszliśmy do wniosku, że niezwykle ważnym motorem napędzającym rozwój jest komunikacja. Mówię tu o połączeniach kolejowych, samochodowych, komunikacyjnych siecią internet i telefoniczną czy przesyłaniu energii. Doszliśmy do konstatacji, że mamy nie najgorsze połączenia wschód-zachód, o które zadbał „Wielki Brat”, ale brakuje nam połączeń północ-południe, tak aby droga do Państw Bałtyckich i do Budapesztu nie była aż tak długa jak dzisiaj – wskazywał prezydent.

Prezydent apeluje o budowę nowych linii kolejowych

W wystąpieniu silny akcent został położony na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym. – Na przestrzeni ostatnich 30 lat doszło do wykluczenia komunikacyjnego znacznego obszaru naszego kraju. Chciałbym, żeby zamknięte połączenia nie tylko powróciły, ale żebyśmy znaleźli w sobie siłę i śmiałość myśleć o budowie nowych połączeń nie tylko tam, gdzie kiedyś były, ale tam, gdzie mają one potencjał. Żeby każdy człowiek miał rzeczywiście pełną swobodę mieszkać tam, gdzie chce – zaapelował Andrzej Duda.

Prezydent dodał, że połączenia komunikacyjne nie muszą być rentowne, by pełnić funkcję społeczną – dowożąc jednocześnie pasażerów do głównych linii, na których można zarabiać. – Musimy zakończyć ten trudny dla Polski okres wykluczenia komunikacyjnego – stwierdził prezydent.

Kolej to elektromobilność, potrzebuje tylko zielonej energii

Andrzej Duda zwrócił też uwagę na nieraz pomijany fakt, że kolej wpisuje się w program rozwoju transportu elektrycznego. – Kolej jest w awangardzie elektromobilności. Już dziesiątki lat temu zelektryfikowano prawie wszystkie szlaki kolejowe, odchodząc od kolei parowej. Dlatego kolej jest też w awangardzie polityki klimatycznej. Oczywiście jest też pytanie o to, jak wytwarzamy energię dla kolei. Ale jeśli dodamy do niej inne źródła i technologie, które są bardziej proklimatyczne niż węgiel, to kolej doskonale się w to wpisuje - podkreślił Duda, zestawiając kolej z branżą samochodową. – Tam ciągle się dyskutuje, jak produkować baterie, czy może jednak wodór... oni są dopiero w powijakach, kolej ma już to wszystko zbadane i rozwinięte – podkreślił prezydent.

Jak skonstatował Andrzej Duda, pasażerowie nie skorzystają jednak z kolei tylko po to, by chronić klimat. Potrzeba dobrej oferty – częstych połączeń, nowoczesnych pociągów i czystych dworców. – Cieszę się, że ten proces się rozpoczął – zapewnił. Zaapelował, by kolej doceniła ogromne środki przeznaczone na jej rozwój, bo potrzeby rozwojowe kraju są szerokie i pieniądze mogłyby zostać wydane na różne sposoby. – Jeszcze raz dziękuję za ogromny wkład w rozwój Rzeczypospolitej – zakończył.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (44497)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (44497)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2020
NUMER 07/2020
W najnowszym raporcie wracamy do zorganizowanego w czerwcu przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR VIII Kongresu Infrastruktury Polskiej i analizujemy podejmowane w trakcie jego trwania tematy kolejowe, w tym wpływ pandemii na obecną sytuację kolei w Polsce, czy kwestię potrzeby zmiany paradygmatu inwestycji kolejowych.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym, tym razem są to Petr Vavrouška, wiceprezesem mmcite+ – firmy zajmującej się projektowaniem architektury infrastrukturalnej, oraz Jackiem Ratajczykiem, który w firmie Stadler Signalling odpowiada za integrację ETCS.

Polecamy ponadto arcyciekawe materiały dotyczące nowych dwusystemowych pociągów elektryczno-spalinowych dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, prezentację wstępnego planu III linii metra na warszawski Gocław, wynikach i nowym motto Siemens Mobility czy nowym pomyślnie współpracy PKP i PKS.

W dziale historia przeczytacie tekst, którego autor spogląda na początki turyzmu kolejowego w Polsce, czyli coś w sam raz na wakacje.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5