Prezes Urzędu Transportu Kolejowego odmówił zatwierdzenia projektu cennika PKP Polskich Linii Kolejowych w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej i manewrowej. Oznacza to, że na rozkład jazdy pociągów 2022/2023 PKP PLK może stosować dotychczasowy cennik lub opracować nowy cennik i ponownie przedstawić go do zatwierdzenia Prezesa UTK.
Prezes UTK wydając decyzję zarzucił zarządcy:
- wprowadzenie części stawki związanej z rodzajem wykonywanych przewozów (mark-up’u) pomimo zaistnienia przesłanek uniemożliwiających jego stosowanie;
- brak przesłanek prawnych uzasadniających stosowanie wielokrotnego korygowania współczynników różnicujących średnią stawkę w zależności od kategorii linii kolejowej i masy pociągu dla pociągów z zamówionymi postojami handlowymi przy peronach, a także brak merytorycznego uzasadnienia dla słuszności takiego rozwiązania.
Ze względu na powiązanie opłaty manewrowej z opłatą podstawową, odmowa Prezesa UTK zatwierdzenia projektu cennika obejmuje również sposób ustalenia opłaty manewrowej.
Zarządca ma prawo do podjęcia decyzji o stosowaniu w okresie obowiązywania w rozkładzie 2022/2023 cennika obowiązującego w poprzednim rozkładzie (jest to cennik zatwierdzony w 2018 r.) albo do opracowania nowego projektu cennika i ponownego przedstawienia go do zatwierdzenia Prezesa UTK (art. 33 ust. 18 ustawy o transporcie kolejowym). Podjęta przez zarządcę decyzja lub nowy projekt cennika powinna być przedstawiona Prezesowi UTK w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji Prezesa UTK odmawiającej zatwierdzenia projektu cennika (art. 33 ust. 19 i art. 33 ust. 20 ustawy o transporcie kolejowym).