Korzystanie z torów przejazdowych stanowiących dojazd do innej infrastruktury prywatnej lub obiektu infrastruktury usługowej, a będących składnikiem infrastruktury prywatnej innego zarządcy, powinno być maksymalnie ułatwione i nie może dyskryminować żadnego z uczestników rynku – stwierdza w swoim stanowisku prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Od 30 grudnia 2016 r., wraz z wejściem w życie nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym zmianie uległy zasady udostępniania infrastruktury kolejowej, w tym bocznic kolejowych. Pisaliśmy o nich m.in.
w tym miejscu.
Prezes UTK po wejściu w życie zmian w prawie przeanalizował sytuację przedsiębiorców i przygotował zalecenia w zakresie zasad korzystania z torów przejazdowych znajdujących się na infrastrukturze prywatnej, a stanowiących dojazd do innej infrastruktury prywatnej lub obiektu infrastruktury usługowej. Dokument "Rekomendacje Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego w zakresie korzystania z torów przejazdowych znajdujących się na infrastrukturze prywatnej, stanowiących dojazd do innej infrastruktury prywatnej lub obiektu infrastruktury usługowej"
można pobrać tutaj.
Jak czytamy w dokumencie, wolą ustawodawcy było maksymalne ograniczenie regulacji obejmujących infrastrukturę prywatną oraz przedsiębiorców wykonujących na niej przewozy. Istnieją jednak przypadki, że wjazd na infrastrukturę prywatną i obiekty infrastruktury usługowej odbywa się po części infrastruktury prywatnej innego użytkownika. W ocenie Prezesa UTK należy zapewnić niedyskryminujący dostęp do torów przejazdowych jeżeli jest to niezbędne do świadczenia usług przewozowych danego przewoźnika.
W przypadku blokowania, utrudniania, czy też dyskryminacyjnego traktowania przez zarządcę infrastruktury prywatnej podmiotów rynku kolejowego w dostępie do torów przejazdowych do innej infrastruktury prywatnej lub obiektu infrastruktury usługowej, podmiot, którego prawo mogło zostać naruszone powinien powiadomić o tym fakcie Prezesa UTK w celu zbadania, czy nie nastąpiło naruszenie przepisów z zakresu kolejnictwa.
Prezesowi UTK przysługują też kompetencje do przeprowadzania kontroli m.in. w zakresie przestrzegania przepisów z zakresu kolejnictwa. Przedmiotem kontroli wszczętej przez Prezesa UTK może być m.in. odpowiednia kwalifikacja torów przez zarządcę infrastruktury oraz przyjęte zasady ich udostępniania.