Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Prezes PLK SA o projektach finansowanych z KPO

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
31-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
30-10-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Prezes PLK SA o projektach finansowanych z KPO
fot. PKP PLK
PLK SA pracuje nad wnioskami o dofinansowanie z KPO nowych projektów. Sprawy formalne, związane ze starą listą nie zostały jeszcze zakończone, ale zarządca już kończy przygotowania do ogłoszenia przetargów na projekty o nowym zakresie.

Na początku sierpnia Ministerstwo Infrastruktury (MI) dokonało przeglądu projektów planowanych do wdrożenia przez PKP Polskie Linie Kolejowe, finansowanych z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Zadecydowano o odejściu od realizacji kilkunastu zadań, związanych z budową dynamicznej informacji pasażerskiej czy modernizacją i zabudową nowych urządzeń SRK w miejscach, które potrzebują większej i bardziej gruntownej przebudowy układu torowego.

Zaoszczędzone w ten sposób ok. 0,5 mld zł zostało przesunięte na realizację innych zadań, które w ocenie resortu mają przynieść większe korzyści. Szczegółową listę nowych projektów poznaliśmy pod koniec sierpnia. Sprawdziliśmy jak teraz wygląda sytuacja.

– Pracujemy nad siedmioma nowymi wnioskami o dofinansowanie. Realizacja tych zadań przyniesie zdecydowanie lepsze efekty, niż te planowane w ramach wcześniejszych projektów. Harmonogramy wskazują, że będziemy je w stanie zrealizować do końca sierpnia 2026 r., co jest obowiązującym wymogiem w zakresie KPO – mówi Piotr Wyborski, prezes zarządu PLK SA.

Za szczególnie istotne uznać należy projekty Tunel - Kraków, linię kolejową nr 354 i budowę mostu w Obornikach Wielkopolskich na Warcie. Z punktu widzenia bezpieczeństwa, bardzo ważny będzie projekt przebudowy przejazdów kolejowych.

– Zdecydowaliśmy też, że trzeba jak najszybciej zamontować SDIP na ważnych przystankach w aglomeracji warszawskiej, a nie na liniach, gdzie służyłyby minimalnej liczbie pasażerów. Bacznie przyglądamy się kolejnym aglomeracjom i sprawdzamy gdzie dodatkowo należałoby zainstalować nowe urządzenia – zaznacza Wyborski.

Prezes PLK SA przypomina także, że w przypadku poprzednich projektów przewidzianych do finansowania z KPO, zakwestionowane zostały planowane efekty oraz kompleksowość działań. – Mieliśmy przypadek propozycji wymiany systemu sterowania ruchem kolejowym, ale bez poprawy rzeczywistej przepustowości na danej stacji, gdzie chciano pozostawić stare rozjazdy krzyżowe na prędkość do 100 km/h. Nie ma logicznego uzasadnienia dla takiej propozycji – mówi i dodaje, że spółka jest w trakcie procedowania aneksu do umów o objęcie finansowaniem.

– Czekamy na zakończenie procesu formalnego, w który zaangażowane jest Ministerstwo Infrastruktury i CUPT. Następnie ustalimy sytuację na poszczególnych przetargach, na których zostały złożone oferty na realizację starych zakresów. – wyjaśnia Wyborski.

Na pytanie czy projekty ze starej listy zostaną zarzucone, Prezes PLK SA odpowiada jednoznacznie. – Myślę, że projekty, które zostały zdefiniowane w tak ograniczonym zakresie, nie mają uzasadnienia realizacyjnego, a ich poszerzenie wymagałoby z kolei znalezienia wyższych źródeł dofinansowania i wydłużenia czasu realizacji; w przypadku KPO nie będzie to możliwe – kończy szef PLK SA.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

SKPL: Otwarty dostęp w Świeradowie, brak w Karpaczu i Piławie

Prawo i polityka

SKPL: Otwarty dostęp w Świeradowie, brak w Karpaczu i Piławie

Roman Czubiński 13 listopada 2024

Knorr-Bremse: Myślimy globalnie, działamy lokalnie

Biznes

Zobacz również:

Bydgoszcz Fordon do odbudowy. Kiedy rozpoczęcie prac?

Infrastruktura

Bydgoszcz Fordon do odbudowy. Kiedy rozpoczęcie prac?

Daniel Siwak 28 października 2024

Podwykonawcy liczą na aktywne PKP PLK

Infrastruktura

Podwykonawcy liczą na aktywne PKP PLK

Informacja prasowa partnera 28 października 2024

Kubicki: Przed nami 12 lat cyfrowej transformacji PKP PLK

Infrastruktura

Kubicki: Przed nami 12 lat cyfrowej transformacji PKP PLK

Łukasz Malinowski, wsp. Roman Czubiński 30 października 2024

Pozostałe z wątku:

SKPL: Otwarty dostęp w Świeradowie, brak w Karpaczu i Piławie

Prawo i polityka

SKPL: Otwarty dostęp w Świeradowie, brak w Karpaczu i Piławie

Roman Czubiński 13 listopada 2024

Knorr-Bremse: Myślimy globalnie, działamy lokalnie

Biznes

Zobacz również:

Bydgoszcz Fordon do odbudowy. Kiedy rozpoczęcie prac?

Infrastruktura

Bydgoszcz Fordon do odbudowy. Kiedy rozpoczęcie prac?

Daniel Siwak 28 października 2024

Podwykonawcy liczą na aktywne PKP PLK

Infrastruktura

Podwykonawcy liczą na aktywne PKP PLK

Informacja prasowa partnera 28 października 2024

Kubicki: Przed nami 12 lat cyfrowej transformacji PKP PLK

Infrastruktura

Kubicki: Przed nami 12 lat cyfrowej transformacji PKP PLK

Łukasz Malinowski, wsp. Roman Czubiński 30 października 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5