Podczas rozmowy z dziennikarzem Radia Gdańsk prezes PKP PLK Ireneusz Merchel przyznał, że modernizacji linii 202 od Gdyni Chyloni do Słupska nie uda się w pełni zrealizować do 2023 roku.
Ireneusz Merchel poinformował, że projektowanie modernizacji linii 202 trwa. Przyznał, że prace planistyczne i projektowe wykazały, że w przyszłości na 90% linii będzie możliwe osiągnięcie prędkości 200 km/h. Tyle dobrych wiadomości. Projektowanie tej linii jest bowiem opóźnione o pół roku w stosunku do pierwotnego planu. Dopiero, kiedy w II kwartale 2019 się zakończy, PLK zacznie poszukiwać wykonawcy modernizacji. Jest jednak potężne „ale”.
Pół miliarda złotych relokowano na inne inwestycje
Prezes zarządcy krajowej sieci kolejowej przyznał bowiem, że z przeznaczonych około 840 mln na ten projekt około pół miliarda przesunięto już na inne bardziej zaawansowane inwestycje. Chodzi o np.
modernizację linii do portów, która okazała się znacznie droższa, niż pierwotnie zakładano. Obcięcie budżetu na magistralę nadmorską odbywa się pomimo tego, że na początku roku, zdając sobie sprawę z sytuacji na rynku budowlanym, rząd podniósł wartość Krajowego Programu Kolejowego z 66,4 do 69,6 miliardów.
– Kwota 310 mln, którą mamy, pozwala, by projekt rozpocząć (…). Możemy projektować, dokonywać ewentualnych wykupów gruntów i nawet zacząć prace na jakimś odcinku – powiedział w rozmowie z Przemysławem Wosiem prezes PLK. Wskazał, że rok 2024, jako termin realizacji inwestycji, jest realny. Choć nie wiadomo skąd PLK weźmie w końcu unijnej perspektywy ponad pół miliarda złotych na budowę 202.
"Modernizacja 202 i tak byłaby droższa"
– Wolę tę inwestycję dobrze przygotować, bo takie modernizacje robi się raz na kilkadziesiąt lat. Nie ma znaczenia, czy dziś mamy ponad 800 czy 300 milionów. To i tak będzie kosztowało więcej. Dziś koszt takiej modernizacji linii to między 7 a 10 milionów złotych za kilometr. Poszukamy pieniędzy i na pewno ta linia będzie modernizowana w najbliższych latach – ocenił prezes PKP PLK.
Modernizacja linii 202 znajduje się na liście podstawowej Krajowego Programu Kolejowego. Wygląda na to, że to jedna z dwóch ważnych inwestycji znajdujących się na tej priorytetowej liście,
obok modernizacji linii nr 8 od Skarżyska-Kamiennej przez Kielce do Kozłowa, która nie zostanie w pełni zrealizowana do 2023 roku.
Więcej na temat zagrożonej inwestycji na Pomorzu można przeczytać
tutaj.