Partnerzy serwisu:
Komentarze

Merchel: Przyspieszymy wymianę systemu radio-stop na cyfrowy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-08-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMENTARZE
Merchel: Przyspieszymy wymianę systemu radio-stop na cyfrowy
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SAzdjęcie ilustracyjne
Prezes PKP Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchel komentuje ostatnie przypadki nieuprawnionego użycia sygnału Radio Stop. Jak zapowiada, PKP PLK przyspieszy proces wymiany systemu na cyfrowy, ale duże koszty z tym związane będą musieli ponieść również przewoźnicy kolejowi. 

System radio stop jest na kolei potrzebny ze względów bezpieczeństwa i dzięki niemu udało się zapobiec wielu niebezpiecznym zdarzeniom na sieci kolejowej. Obecnie funkcjonuje on w systemie obejmującym analogowe urządzenia. Ze względów technologicznych istnieje obecnie możliwość uruchomienia tego systemu z zewnątrz.

Przypadki nieuzasadnionego użycia systemu radio stop zdarzają się stosunkowo często i obecna sytuacja nie jest precedensem. Nigdy nie wpływają one na bezpieczeństwo polskiej kolei, a najczęściej nie generują także utrudnień w ruchu. Opóźnienia pociągów pasażerskich wywołane nieuzasadnionym użyciem systemu radio stop wahają się od kilkudziesięciu sekund do kilkunastu minut. Zarządca infrastruktury każde nieuzasadnione użycie sygnału radio stop zgłasza odpowiednim służbom. Dzisiaj wyjaśnienia wymaga skala i seria incydentów. Odpowiednie instytucje odpowiedzialne za ruch kolejowy w Polsce oraz bezpieczeństwo państwa prowadzą swoje czynności wyjaśniające.

Aby możliwość nadania sygnału radio stop przez osobę nieuprawnioną została zredukowana, konieczna jest wymiana urządzeń. Pierwotnie taką wymianę jako zarządca infrastruktury planowaliśmy w naszym systemie przeprowadzić w sposób ewolucyjny, równolegle do instalowania na sieci kolejowej systemu GSM-R. Wówczas również wymieniliby go przewoźnicy.

Zaznaczam przy tym, że są to niezależne systemy i odrębne zagadnienia: wprowadzenie systemu GSM-R nie musi odbywać się jednocześnie z wymianą radioodbiorników z analogowych na cyfrowe. Uznawaliśmy jednak do tej pory, że te prace powinny przebiegać równolegle - tym bardziej, że jest to proces kosztowny, przede wszystkim dla przewoźników. Łączny koszt takiej inwestycji wynosi ok. 200 mln zł.

W obecnej sytuacji wzmożonej liczby przypadków nieuzasadnionego użycia systemu radio stop podjęliśmy decyzję, że znacząco przyspieszymy trwający proces wymiany analogowych urządzeń nadawczo-odbiorczych na cyfrowe. Taka zmiana dotyczyć będzie musiała nie tylko PKP PLK, ale wszystkich podmiotów zajmujących się ruchem kolejowym. W ten sposób możliwość nadawania sygnału radio stop przez osoby nieuprawnione zostanie poważnie zredukowana.

Podsumowując, przekazujemy Państwu trzy zasadnicze komunikaty.

Po pierwsze, polska kolej jest bezpieczna, a przykłady nieuprawnionego użycia sygnału radio stop nie wpływają negatywnie na bezpieczeństwo w ruchu. Incydenty te powodują niewielkie utrudnienia w ruchu i nie generują zagrożeń dla ludzi.

Po drugie, nadal istniejąca techniczna możliwość nadania sygnału radio stop przez osobę nieuprawnioną w obecnym analogowym systemie nie ma związku z wdrażaniem na sieci kolejowej systemu GSM-R.

Po trzecie, przyspieszamy proces wymiany urządzeń analogowych na cyfrowe, aby móc wyeliminować przypadki nieuprawnionego użycia sygnału radio stop.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PLK i miasto rozbudują tunel na stacji Buk

Pasażer

PLK i miasto rozbudują tunel na stacji Buk

inf. pras PKP PLK 17 listopada 2023

STRABAG: Budowlanka wychodzi z kryzysu, ale konkurencja rośnie

Biznes

"Włamanie" do Radiostopu to codzienność od lat. I nic

Tabor i technika

"Włamanie" do Radiostopu to codzienność od lat. I nic

Jakub Madrjas, Łukasz Malinowski 30 sierpnia 2023

Zobacz również:

PLK i miasto rozbudują tunel na stacji Buk

Pasażer

PLK i miasto rozbudują tunel na stacji Buk

inf. pras PKP PLK 17 listopada 2023

STRABAG: Budowlanka wychodzi z kryzysu, ale konkurencja rośnie

Biznes

"Włamanie" do Radiostopu to codzienność od lat. I nic

Tabor i technika

"Włamanie" do Radiostopu to codzienność od lat. I nic

Jakub Madrjas, Łukasz Malinowski 30 sierpnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5