– Ostatnia aktualizacja Krajowego Programu Kolejowego napawa optymizmem, dlatego, że zmieniliśmy finansowanie w poszczególnych latach, likwidując tak zwaną górkę finansową w latach 2019-2020. Teraz zadania rozłożone są zgodnie z możliwościami logistycznymi i nie spowodują totalnego paraliżu na torach – powiedział podczas Kongresu Kolejowego Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.
Część z zadań pierwotnie zaplanowanych do realizacji na lata 2019-2020, będzie realizowana rok lub dwa lata później. Zdaniem zarządu PKP PLK, z uwagi na opóźnione prace dotyczące dokumentacji przedprojektowych i projektowych, za które wini się poprzedni zarząd PLK, nie było szans na realizowanie ich w pierwotnie określonych terminach. Zmiany dotyczą też bezpośrednio struktur zarządcy krajowej infrastruktury kolejowej.
Zmiany w podejściu PKP PLK– Następuje zmiana w sposobie podejścia do prowadzenia przetargów. Chcemy, by obsługiwało je więcej osób, m.in. po to, by usprawnić procedurę odpowiedzi na pytania spływające od potencjalnych wykonawców inwestycji. Był to słaby element, który nie doczekał się dotąd poprawy działania. Zmieniamy też system wynagrodzeń w taki sposób, że premiujemy za realizację zadań. Nie była to łatwa zmiana, ale wspólnie ze związkami zawodowymi udało się dojść do konsensusu i ją wprowadzić – ocenił Ireneusz Merchel i dodał, że do tej pory mieliśmy do czynienia np. z dyrektorami projektów nieprzypisanymi do żadnych konkretnych projektów.
– Takich sytuacji będziemy starali się unikać, ludzie będą pracowali w terenie. Przypisanie im konkretnych zadań trochę trwa, ponieważ każdy człowiek to inna historia pracy, z którą musimy się liczyć i rozmaite ich doświadczenia – dodał prezes PKP PLK. Imienne przydziały obowiązywać będą w przypadku funkcji kierownika zamawiającego i sekretarzy (prowadzące konkretne postępowania).
Duże przetargi w końcu ruszyłyKrajowy Program Kolejowy obejmuje projekty na łączną kwotę prawie 67 miliardów zł. Aż 38 projektów warte jest ponad 500 mln. – Wyzwanie jest duże, ale mamy to rozpracowane w czasie. Liczne przetargi w tej chwili są ogłaszane, mamy już na ponad 20 mld ogłoszonych postępowań, a będzie to jeszcze w tym rok 5-6 mld. Podpisujemy już nowe umowy z wykonawcami i w przyszłym roku wejdziemy pełną parą w realizację zadań – powiedział Ireneusz Merchel.
W ostatnich dniach listopada PKP PLK rozpisały dwa duże przetargi. Jedno zadanie dotyczy wartej ponad 2 mld zł
budowy tunelu pod Łodzią, dzięki której w mieście powstaną dwa nowe podziemne przystanki, kolejne dotyczy
modernizacji linii nr 1, czyli „wiedenki”.